0 reacties | 589x gelezen
03-06-2024 22:58
ewald | Mercedes en Ferrari behoren naar verluidt tot de vier teams die voor het F1-seizoen van 2024 een slimme ophangingstruc van Red Bull hebben overgenomen. Ferrari's oplossing wordt zelfs als "beter dan het origineel" beschreven. Sinds de invoering van de ground effect-regels in 2022 is de ophanging van een F1-auto een cruciale factor geworden in de relatie tussen het wegdek en de onderkant van de auto.
Bron: Formule1nieuws.nl
Het revolutionaire anti-dive, anti-squat ophangingssysteem van Red Bull
Het anti-dive, anti-squat ophangingssysteem van Red Bull werd geprezen als een sleutelcomponent van de dominante auto van F1 2023. Dit systeem droeg bij aan het meest succesvolle seizoen in de geschiedenis van het team, waarbij ze 21 van de 22 mogelijke races wonnen en Max Verstappen zijn derde opeenvolgende wereldkampioenschap veroverde. Adrian Newey, die tijdens zijn studietijd de aerodynamica van het ground effect bestudeerde, ontwierp persoonlijk de ophanging voor Red Bull's oorspronkelijke ground effect-auto in 2022. Dit legde de basis voor het recente succes van het team.
Technologische vooruitgang en de gevolgen voor F1 2024
In het derde jaar van de huidige regels hebben de rivalen van Red Bull, zoals Ferrari en Mercedes, de ophangingstechniek overgenomen. De oplossing van Ferrari, die wordt beschouwd als een verbetering van het originele ontwerp, is een belangrijke factor geweest in hun recente successen. Klantenteam Haas heeft dit systeem sinds de Grand Prix van Miami geïmplementeerd en heeft daardoor aanzienlijke verbeteringen laten zien.
De voordelen van de Red Bull-achtige ophanging
Een belangrijke verbetering bij het aanpassen van oude schroefveren naar eenvoudiger af te stellen torsiestaven heeft bijgedragen aan de doorbraak van Red Bull's rivalen. Ferrari, dat zijn tweede overwinning van het F1-seizoen 2024 behaalde tijdens de Grand Prix van Monaco met Charles Leclerc, heeft optimaal geprofiteerd van deze nieuwe ophanging. Max Verstappen, die slechts zesde werd in Monaco, gaf toe dat zijn RB20 moeite had met de kerbstones en hobbels op het circuit.
De uitdagingen van ground clearance in de ground effect-generatie
Andrew Shovlin, de directeur van Mercedes' trackside engineering, heeft de uitdagingen van de ground clearance aan de achterkant van de auto beschreven als "het grootste compromis" voor teams in het huidige tijdperk van ground effect. Hij benadrukte dat het moeilijker is om de balans van de auto te vinden vanwege de beperkte mogelijkheden om de ophanging aan te passen. In het verleden zorgde een grotere ophangingsruimte voor meer afstelmogelijkheden, maar tegenwoordig moeten teams genoegen nemen met een veel smaller venster.
De toekomst van f1-ophangingssystemen
Teams zoals McLaren, Aston Martin, Williams, Sauber en Alpine experimenteren momenteel met meer conventionele ophangingssystemen of passen hun dempers en veren aan met het oog op het implementeren van de nieuwe oplossing. Deze aanpassingen zullen cruciaal zijn voor de prestaties van de teams in de komende seizoenen, vooral nu de ground effect-regels blijven evolueren.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties