0 reacties | 2086x gelezen
25-05-2024 11:29
ewald | De FIA heeft nieuwe richtlijnen opgesteld voor de gedragsregels in de 'fast lane' tijdens de kwalificatiesessies van de Formule 1. Volgens deze nieuwe regel moeten coureurs die de pitlane inrijden in staat zijn om met "het volledige deel van een band" de fast lane te betreden.
Bron: Formule1nieuws.nl
Nieuwe regelgeving voor fast lane in de Formule 1
De nieuwe richtlijn is aangekondigd door FIA-racedirecteur Niels Wittich, die benadrukt dat het voortaan niet langer getolereerd zal worden dat coureurs zich in de rij drukken. Deze maatregel is ingevoerd om te voorkomen dat coureurs stoppen in de pitlane om een gat te creëren met de auto voor hen, een praktijk die de afgelopen tijd steeds vaker voorkwam. Vooral in de laatste fase van de kwalificatiesessie, wanneer elke seconde telt, werd dit een groot probleem.
Problemen in Monaco
Dit weekend in Monaco, waar crashes en rode vlaggen vaak voorkomen, kan dit probleem nog prominenter worden. Om drama te vermijden, heeft Wittich een nieuwe regel ingesteld die bepaalt dat een coureur zijn volledige voorband in de fast lane moet hebben om als deel van de rij beschouwd te worden. "Een auto wordt geacht in de fast lane te zijn wanneer een band de solide gele lijn die de fast lane scheidt van de binnenste rijstrook, volledig is gepasseerd," schreef Wittich in zijn bijgewerkte notities.
Regels voor herstarts en vrije trainingen
Na de start of herstart van een vrije training, kwalificatie, of sprintkwalificatie, mogen coureurs zich in de fast lane voegen als er een geschikte opening is in de rij auto's in de fast lane, mits dit veilig en zonder onnodige belemmering van andere auto's gebeurt. Bovendien is de maximale rondetijd voor de kwalificatie in Monaco vastgesteld op 1:24.0. Dit om te waarborgen dat auto's niet onnodig langzaam worden bestuurd tijdens en na het einde van de kwalificatie of tijdens verkenningsronden wanneer de pituitgang is geopend voor de race.
Data-analyse na de vrije trainingen in Monaco
Na de vrije trainingen op vrijdag in Monaco is er interessante data naar boven gekomen. Ferrari lijkt in de vroege fase een voorsprong te hebben op Red Bull, en er zijn aanwijzingen dat legendarische coureurs zoals Lewis Hamilton en Fernando Alonso een belangrijke rol kunnen spelen in het veranderen van de hiërarchie in Monaco.
Ordelijke kwalificatie
Met deze nieuwe regel wil de FIA ervoor zorgen dat de kwalificatiesessies ordelijk en eerlijk verlopen, zonder dat coureurs op oneerlijke wijze proberen een voorsprong te krijgen door zich in de fast lane te dringen. Deze maatregel moet niet alleen de veiligheid vergroten maar ook de sportiviteit binnen de Formule 1 behouden.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties