Menu
© Ferrari
Nieuws

Inzicht in de aanzienlijke SF-24 upgrades van Ferrari: een mogelijke overwinning in Monaco

0 reacties | 632x gelezen
21-05-2024 11:17

ewald | Zal Ferrari op koers zijn om de Grand Prix van Monaco te winnen? De upgrades die zijn geïntroduceerd bij de SF-24 in Imola zouden wel eens doorslaggevend kunnen zijn op het circuit in het vorstendom.

Bron: Formule1nieuws.nl

Afgelopen weekend in Imola zagen we een compleet nieuwe look voor Ferrari en al hun langverwachte upgrades. De vraag rijst echter hoe veel deze upgrades het rode team hebben geholpen, aangezien ze op zondag nog steeds de derde snelste waren achter McLaren en Red Bull.

Analyse van de Ferrari SF-24 upgrades voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco
Op het eerste gezicht zijn de meest opvallende veranderingen te zien aan de sidepods, waar de geometrie en de inlaat volledig zijn veranderd. Zoals we al konden voorspellen, heeft Ferrari de trend van de overbite voortgezet, die Red Bull aan het begin van dit seizoen begon. Ferrari heeft deze filosofie echter niet gekopieerd, maar op een unieke manier geïmplementeerd samen met een ander ontwerp dat we dit jaar bij Alpine zagen. Dit is een uitstekend voorbeeld van ingenieurs die meerdere ideeën oppikken en op hun eigen manier implementeren. Nu is de verticale inlaat verbonden met de
hoofdsidepod inlaat.

De overbite inlaat heeft verschillende voordelen ten opzichte van de vorige underbite oplossing, waarvan een van de belangrijkste de schone luchtstroom over de bovenkant van de sidepod is. Deze schone luchtstroom is later veel gemakkelijker te controleren en te richten op zeer belangrijke aerodynamische elementen die zich aan de achterkant van de auto bevinden. We kunnen ook zien dat de vorm van de sidepod inlaat lijkt op een omgekeerde “L,” die, in tegenstelling tot die van Red Bull, niet gescheiden is maar één inlaat vertegenwoordigt. We zagen een zeer vergelijkbaar idee op de auto van Alpine aan het begin van dit seizoen.

De voordelen van de nieuwe inlaatvorm
Het onderste deel van de inlaat fungeert om vuile lucht op te vangen die van de voorwielophanging komt, die de neiging heeft om zich vast te hechten aan de zijoppervlakte van de neus van de auto. Bovendien opent deze opstelling veel meer ruimte naar de onderkant van de sidepod zelf. Dit gebied is een zeer belangrijk aerodynamisch segment waar ingenieurs veel aandacht aan besteden omdat een goed ontworpen onderkant veel hoogenergetische lucht naar de diffuser kan brengen, wat de efficiënte werking ervan bevordert. Efficiënte werking van de diffuser is cruciaal als je de nodige hoeveelheid downforce wilt genereren door de vloer van de auto. Met de nieuwe inlaatverandering heeft Ferrari ook een veel groter onderkantgebied mogelijk gemaakt, wat zeker een positieve invloed zal hebben op de achterkant van de auto.

Nieuwe "cobra" ontwerp en andere aerodynamische verbeteringen
Wanneer we het hebben over de sidepod regio, is het ook de moeite waard om een zeer interessant element te vermelden dat zich achter de halo bevindt, en dat al de bijnaam “cobra” ontwerp heeft gekregen. Ferrari’s ingenieurs hebben veel geëxperimenteerd in dit gebied maar besloten tot een ongebruikelijk ontwerp om de andere veranderingen aan de auto te complementeren. Het hoofddoel van dit element is om de verliezen van de cockpit van de coureur te scheiden van de schone lucht en deze zo dicht mogelijk bij het oppervlak van de auto te hechten. Deze turbulente lucht zal later onder de achtervleugel uitkomen, zodat het de efficiëntie ervan niet significant zal beïnvloeden. Wederom ligt de focus op de schone lucht die over de sidepods stroomt.

Nieuwe voorvleugel, koeling, spiegels en nieuwe achtervleugel
Andere opgewaardeerde elementen zijn aanwezig om deze belangrijke veranderingen te ondersteunen en hun werking zo effectief mogelijk te maken. De lijnen van de voorvleugel zijn ook veranderd en het lijkt erop dat deze nu agressiever is dan voorheen. Een theorie is dat de meer agressieve voorvleugel de luchtstroom erachter niet zoveel zal beïnvloeden dankzij het overbite ontwerp van de sidepod inlaat. Deze twee elementen werken samen, en de luchtstroom die wordt "opgezogen" na het passeren van de voorvleugel kan effectief worden gericht over de bovenrand van de sidepod naar de achterkant van de auto. We kunnen niet met zekerheid zeggen, maar misschien heeft dit voorvleugelontwerp Ferrari betere topsnelheden in Imola gekost, die ze nodig hadden.

Monaco: een kans voor Ferrari om te schitteren
Wat de fans van het rode team kan verheugen, is dat de volgende race in Monaco is, een plek waar de nadruk op topsnelheid lager is dan bij enige andere race op de kalender. Voor het eerst dit seizoen heeft Ferrari ook zijn achtervleugel veranderd, die nu veel scherpere en agressievere buitenranden heeft vergeleken met de vorige. Natuurlijk komen met zo’n stap kleine veranderingen in de achterophanging en motor koeling, waarvoor Ferrari twee nieuwe grote uitlaten introduceerde. Zoals altijd is het hoofddoel dat de laagenergetische lucht die uit deze uitlaten komt de achtervleugel en diffuser zo min mogelijk beïnvloedt, en daarom moet deze nauwkeurig worden gericht. Een interessant feit is dat tijdens het testen van het koelsysteem van de auto, teams niet de beperkte tijd in de windtunnel en de tijd die is toegewezen voor CFD-simulaties meetellen. Daarom maken teams volledig gebruik van dit maas in de FIA-regels.

Is de SF24 EVO een stap vooruit voor Ferrari?
Na de race blijft de indruk bestaan dat Ferrari niet aan de verwachtingen van de fans heeft voldaan. Het leek erop dat Ferrari Red Bull zou kunnen uitdagen, maar tijdens het weekend in Imola was McLaren eigenlijk dichterbij. We hebben al genoemd dat Ferrari moeite had met topsnelheden, en dit is te zien in de afbeelding hierboven. Waar ze de snelste waren, was eigenlijk in langzame en middelhoge snelheid bochten. Ze hadden simpelweg niet genoeg prestaties, noch tijdens de kwalificatie, noch tijdens de race om voor de eerste plaats te vechten. Het segment waarin ze zeker verbeterden is het handhaven van optimale bandentemperaturen, zowel op mediumzachte als harde Pirelli banden. Gezien de racedata kunnen we zeggen dat ze zeker een van de favorieten zijn in de race in Monaco. Goede stabiliteit en snelheid in langzame bochten zijn de sleutel, en dat is precies wat Ferrari heeft.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;