0 reacties | 598x gelezen
04-05-2024 11:57
ewald | Valtteri Bottas is bestraft door FIA-stewards tijdens de F1 Miami Grand Prix, maar Mercedes komt ermee weg na afzonderlijke incidenten. Bottas van Sauber heeft een gridstraf van drie plaatsen gekregen voor de sprint race op zaterdag. Bottas reed langzaam op de racelijn tijdens de sprintkwalificatie op vrijdag, toen Oscar Piastri naderde. Piastri was bezig met zijn vliegende ronde en beide auto's moesten elkaar zorgvuldig ontwijken.
Bron: Formule1nieuws.nl
Bottas en Sauber gaven toe dat de coureur niet via de radio door zijn team was verteld dat hij werd genaderd door Piastri. Bottas werd door de stewards als schuldige aangewezen en kreeg een gridstraf van drie plaatsen, wat betekent dat hij vanaf de achterkant zal starten. "De primaire verantwoordelijkheid ligt bij de coureur om ervoor te zorgen dat hij zichzelf niet in een positie plaatst waarbij hij een andere coureur onnodig hindert," verklaarden de stewards. Williams' Logan Sargeant en Alex Albon schuiven beiden een plaats op als gevolg hiervan.
Geen verdere actie tegen Mercedes
Er was geen straf voor Mercedes nadat de stewards een incident in de pitstraat onderzochten. De monteurs van Lewis Hamilton leken aan zijn auto te werken in de pits zonder helmen te dragen, wat een regelovertreding is. Mercedes werd in Miami opgeroepen bij de stewards, maar kreeg geen straf. De stewards merkten op: "Terwijl we het gedrag van het team onderzochten met betrekking tot deze overtreding (die ons werd gemeld door de raceleiding), kwamen we tot de ontdekking dat een aantal andere teams soortgelijk werk hadden verricht zonder helmen en/of oogbescherming tijdens de sessie, hetzij binnen de pitstoppositie of in de nabijheid ervan.
Zeker, degenen die aan de auto werkten binnen de pitstopposities zouden ook in strijd zijn geweest met artikel 34.13 (bijvoorbeeld door de auto aan te raken of op te krikken). Inderdaad, degenen die iets buiten hun pitstoppositie stonden, zouden mogelijk niet in strijd zijn met het bovenstaande artikel, maar het onderscheid, vanuit veiligheidsoogpunt (wat waarschijnlijk het doel is van deze regel), was voor ons niet duidelijk."
Bovendien lijkt het de gevestigde praktijk te zijn om de auto op te krikken, terwijl blowers worden gebruikt om de remmen te koelen, binnen de pitstoppositie om de auto terug naar de garage te brengen. Dat zou ook, strikt genomen, in strijd kunnen zijn met de bovenstaande regelgeving. Dus, in deze omstandigheden, het bestraffen van één team, waarbij alle of bijna alle teams mogelijk in strijd waren met dit artikel in enige vorm, zou geen nuttig doel dienen."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties