0 reacties | 566x gelezen
21-04-2024 10:49
ewald | Max Verstappen heeft weer een indrukwekkende prestatie neergezet door de Grand Prix van China te winnen, wat zijn 58e overwinning in zijn carrière markeert. Van start tot finish domineerde hij de race, terwijl Lando Norris verrassend tweede werd, net voor Sergio Pérez.
Bron: Formule1nieuws.nl
Uniforme bandenstrategie bepaalt de race
Alle topcoureurs startten de race op medium banden, een keuze die cruciaal bleek voor de uitkomst. Ondanks lichte regen net voor de start, had Verstappen een perfecte start en nam direct een voorsprong. De strijd achter hem, met name tussen Norris en Pérez, leverde spannende momenten op.
Pitstop strategieën spelen sleutelrol
Verstappen's Red Bull team koos voor een agressieve tweestopstrategie, wat uiteindelijk de juiste beslissing bleek. Na zijn pitstops kwam Verstappen snel weer aan de leiding, mede door snelle en efficiënte pitstops van slechts rond de twee seconden. Deze strategie zette Norris en Leclerc onder druk, die beiden kozen voor een eenstopstrategie.
Incidenten en safety cars vormen het raceverloop
De race kende meerdere Safety Car-perioden, veroorzaakt door incidenten op de baan, waaronder een crash van Valtteri Bottas. Deze neutralisaties hadden grote invloed op de racestrategie van de teams, waarbij sommige coureurs, zoals Norris en Leclerc, profiteerden van goed getimede pitstops.
Verstappen's dominantie en Norris' slimme verdediging
Ondanks de vele uitdagingen bleef Verstappen dominant. Zijn voorsprong was op bepaalde momenten zo groot dat hij onbedreigd naar de finish kon rijden. Norris, daarentegen, verdedigde knap zijn positie tegen Pérez, die ondanks meerdere pogingen niet voorbij de Brit kon komen.
Slotfase van de race onthult de kracht van strategie
In de slotronden maakte de bandenstrategie het verschil. Verstappen kon zijn harde banden maximaal benutten, terwijl Norris en Pérez vochten om elke seconde. Uiteindelijk eindigden Leclerc en Sainz respectievelijk op de vierde en vijfde plek, wat aantoont hoe competitief het middenveld was.
GP China 2024 - Shanghai International Circuit |
Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Grid | Punten |
1 | 1 | Max Verstappen | RED BULL RACING HONDA RBPT | 56 | 1:40:52.554 | 1 | 25 |
2 | 4 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 56 | +13.773s | 4 | 18 |
3 | 11 | Sergio Perez | RED BULL RACING HONDA RBPT | 56 | +19.160s | 2 | 15 |
4 | 16 | Charles Leclerc | FERRARI | 56 | +23.623s | 6 | 12 |
5 | 55 | Carlos Sainz | FERRARI | 56 | +33.983s | 7 | 10 |
6 | 63 | George Russell | MERCEDES | 56 | +38.724s | 8 | 8 |
7 | 14 | Fernando Alonso | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 56 | +43.414s | 3 | 7 |
8 | 81 | Oscar Piastri | MCLAREN MERCEDES | 56 | +56.198s | 5 | 4 |
9 | 44 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 56 | +57.986s | 18 | 2 |
10 | 27 | Nico Hulkenberg | HAAS FERRARI | 56 | +60.476s | 9 | 1 |
11 | 31 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 56 | +62.812s | 13 | 0 |
12 | 23 | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | 56 | +65.506s | 14 | 0 |
13 | 10 | Pierre Gasly | ALPINE RENAULT | 56 | +69.223s | 15 | 0 |
14 | 24 | Zhou Guanyu | KICK SAUBER FERRARI | 56 | +71.689s | 16 | 0 |
15 | 18 | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 56 | +82.786s | 11 | 0 |
16 | 20 | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | 56 | +87.533s | 17 | 0 |
17 | 2 | Logan Sargeant | WILLIAMS MERCEDES | 56 | +95.110s | 20 | 0 |
NC | 3 | Daniel Ricciardo | RB HONDA RBPT | 33 | DNF | 12 | 0 |
NC | 22 | Yuki Tsunoda | RB HONDA RBPT | 26 | DNF | 19 | 0 |
NC | 77 | Valtteri Bottas | KICK SAUBER FERRARI | 19 | DNF | 10 | 0 |
The latest from the Max Verstappen podcast ?????#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/FJAu0yL4nk
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties