9 reacties | 1090x gelezen
23-11-2023 10:13
ewald | Alpine heeft onlangs hun voorstel ingetrokken om motorpariteit met hun concurrenten in de Formule 1 te bereiken. Dit besluit komt ondanks de constatering van de FIA dat er een "opmerkelijke prestatiekloof" bestaat tussen de Renault-motor van Alpine en de motoren van Mercedes, Ferrari en Red Bull.
Bron: Formule1nieuws
Het verlies aan vermogen voor Alpine werd geschat op ongeveer 15-25Kw, of 20-33pk. Deze ontwikkeling volgt op uitspraken van de voormalige baas van Alpine, Laurent Rossi, die eerder beweerde dat hun motor slechts een tiende van een seconde achterliep op de beste in de sport.
FIA en rivalen verwerpen Alpines voorstel voor meer brandstofgebruik
In een poging om het vermogensverschil te compenseren, stelde Alpine voor om hun brandstofverbruik te verhogen. Dit voorstel was gebaseerd op de regel dat de bevriezing van motorontwikkeling alleen geldig is als alle motoren binnen twee procent van elkaar presteren. Echter, dit voorstel werd verworpen door zowel de rivaliserende teams als de FIA. In reactie hierop heeft Alpine besloten zich te concentreren op de ontwikkeling van een verbeterde motor voor het seizoen 2026, wanneer nieuwe motorreguleringen van kracht worden. Deze nieuwe regels zullen zich richten op een 50/50 balans tussen verbrandingsmotor en elektrische kracht.
Alpine richt zich op de toekomst met focus op 2026 motorproject
Interim teambaas van Alpine, Bruno Famin, bevestigde dat na overleg met de FIA over motorpariteit, Alpine actief besloten heeft om de kwestie niet verder door te zetten. Hij benadrukte dat na het overwegen van verschillende opties en mogelijke prestatieverbeteringen, het team tot de conclusie kwam dat het nastreven van motorpariteit niet de moeite waard was. Dit besluit werd mede ingegeven door de houding van de FIA en andere motorfabrikanten. Famin merkte op dat het zich richten op een kleine prestatieverbetering alleen maar zou afleiden van de inspanningen voor de ontwikkeling van het motorproject voor 2026.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties