9 reacties | 2205x gelezen
09-11-2023 16:43
ewald | De motorsportwereld is onlangs getuige geweest van een opmerkelijke controverse die de gemoederen binnen de Formule 1 heeft doen oplaaien. Dit incident betreft de afwijzing van het beroep door het team van Haas over de resultaten van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Ondanks het voorleggen van bewijsmateriaal, heeft de FIA bepaald dat dit niet voldeed aan de strenge eisen voor een herziening.
Bron: Formule1nieuws
De kern van het geschil
Het geschil ontstond toen Haas een protest indiende over de naleving van de baanlimieten door verschillende coureurs tijdens het evenement in Austin. Het team beweerde dat coureurs van onder andere Red Bull en Aston Martin de baangrenzen bij bocht 6 hadden overschreden zonder daarvoor gestraft te worden. Tijdens een bijeenkomst met vertegenwoordigers van Haas concludeerde de FIA dat er geen nieuw bewijs was aangeleverd en wees daarmee het beroep af.
Details van de beschuldigingen
Haas richtte zich specifiek op twee vermeende overtredingen van de reglementen, namelijk Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2c) van de Internationale Sportcode en Artikel 33.3 van de FIA Formule 1 Sportreglementen. Deze beschuldigingen waren gerelateerd aan de coureurs Alex Albon, Sergio Perez en Lance Stroll.
Betrokken partijen en hun standpunten
In het kader van de aanvankelijke hoorzitting waren teams als Haas, Aston Martin, Williams en Red Bull opgeroepen om hun standpunten voor te dragen. Ferrari en McLaren waren ook aanwezig, aangezien elke betrokken partij het recht had om toestemming te vragen om aanwezig te zijn. Haas werd vertegenwoordigd door hun baaningenieur Ayao Komatsu en externe juridisch adviseur Andrea Fioravanti.
Argumenten en tegenargumenten
Tijdens de hoorzitting hield Haas vol dat het voorgelegde onboard cameramateriaal van de vier in kwestie zijnde auto's nieuw bewijs was dat destijds niet beschikbaar was voor het team. Aston Martin en Red Bull wezen echter deze bewering af en verklaarden dat het bewijs niet substantieel was, aangezien het ondersteund zou moeten worden door CCTV-beelden.
De uitkomst van de hoorzitting
Na beoordeling van het bewijsmateriaal concludeerden de stewards dat de beelden niet significant, nieuw of relevant waren en dat deze op het moment van de beslissing beschikbaar waren voor Haas. In het geval van Albon erkenden de stewards dat er weliswaar een overtreding van de baanlimieten was, maar door het ontbreken van CCTV-beelden konden ze niet elke auto eerlijk beoordelen in dat deel van het circuit in Austin.
Consequenties en aanbevelingen
Als gevolg van deze bevindingen heeft Haas geen recht op beroep tegen deze uitspraak, wat suggereert dat dit waarschijnlijk het einde van de zaak is, tenzij ze besluiten de kwestie naar een hogere autoriteit te brengen. De stewards benadrukten ook dat het uiterst onbevredigend is om niet in staat te zijn om regelovertredingen te monitoren en bevelen dat een oplossing om verdere herhalingen van dit wijdverbreide probleem te voorkomen, snel moet worden ingezet.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties