9 reacties | 1293x gelezen
05-11-2023 11:16
ewald | Haas heeft naar verluidt een verzoek ingediend bij de FIA voor een recht van herziening na vermeende schendingen van de baangrens die niet werden bestraft in Austin.
Bron: Formule1nieuws
Algemene achtergrond
Tijdens de race op het Circuit of the Americas twee weken geleden stonden de baangrenzen opnieuw in de schijnwerpers, waarbij meerdere coureurs werden bestraft voor het te ver uitwijken. Echter, enkele dagen na de Grand Prix kwamen er beelden naar voren van nog meer overtredingen die niet door de stewards werden opgemerkt.
Details van de schending
Eén van de video's die circuleerde toonde Sergio Perez die meermaals te ver uitweek in Bocht 6. Ironisch genoeg beschuldigde Perez op zijn beurt George Russell ervan "veelvuldig van de baan te gaan" tijdens hun vroege gevecht. Als reactie hierop gaf de FIA een verklaring af waarin stond: "Tijdens de post-race analyse werd ontdekt dat meerdere coureurs mogelijk de baangrens aan de binnenkant van Bocht 6 hebben overschreden."
Reactie van de FIA
In overeenstemming met de beslissingen van de stewards (Document 59) over een vermeende regelovertreding aan de binnenkant van de bocht, die stelde dat 'het beschikbare bewijsmateriaal onvoldoende is om overtredingen nauwkeurig en consistent af te leiden', zal de FIA de monitoringinfrastructuur bijwerken om in de toekomst betere dekking te garanderen.
Haas' verzoek voor herziening
Hoewel Haas tevreden is met een systeemupdate, verlangen ze meer. Ze willen dat de FIA de incidenten herziet en passende straffen oplegt. Ze hebben hun verzoek net op tijd ingediend, aangezien de regels van de Formule 1 stellen dat ze hiervoor 14 dagen de tijd hebben. Volgens rapporten heeft Haas, die de race als P11 eindigde met Nico Hulkenberg, gedetailleerd videobewijs samengesteld van de schendingen van de baangrenzen.
Relevante regelgeving
Artikel 14.1.1 van de FIA Internationale Sportcode stelt: "Als in wedstrijden die deel uitmaken van een FIA-kampioenschap, cup, trofee, challenge of serie, of van een internationale serie, een significant en relevant nieuw element wordt ontdekt dat niet beschikbaar was voor de partijen die de herziening zoeken op het moment van de betreffende beslissing, kunnen de stewards die een uitspraak hebben gedaan, of bij gebreke daarvan degenen die door de FIA zijn aangewezen, besluiten hun beslissing opnieuw te bekijken na een verzoek tot herziening."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties