Menu
© Pirelli
Nieuws

Exclusief: Waarom Ferrari de overwinning verloor bij de Mexicaanse Grand Prix!

9 reacties | 1162x gelezen
30-10-2023 14:44

ewald | Fred Vasseur, teambaas van Ferrari, heeft zijn teleurstelling geuit over de startprestaties van zijn coureurs tijdens de Grand Prix van Mexico. Volgens hem gaven ze daarmee “het slipstream voordeel aan iedereen” wat resulteerde in het “verlies van controle” over de race.

Bron: Formule1nieuws

Ferrari's voorhoede positie
Charles Leclerc en Carlos Sainz begonnen vanaf de eerste rij op het circuit van de Mexicaanse Grand Prix, met Max Verstappen direct achter hen op de derde plaats.

Hoewel het team tevreden was over de kwalificatieprestaties, gaven de coureurs snel toe dat hun startpositie nadelig kon zijn. Dit vanwege de lange sprint naar de eerste bocht, die meer dan 800 meter bedraagt.

Verloop van de race
Wat ze vreesden werd werkelijkheid toen ze anderen een slipstream voordeel gaven. Dit werd humoristisch benadrukt toen Sainz en Verstappen grappen maakten over het verwisselen van hun startposities. Echter, de sfeer sloeg snel om toen Verstappen Sainz passeerde zonder gebruik te maken van de slipstream en vervolgens profiteerde van Leclerc's slipstream om de leiding te nemen. Bovendien probeerde Sergio Perez, vanuit de vijfde positie, naar de eerste plaats te gaan, wat resulteerde in een botsing met Leclerc. Hierdoor raakte Leclerc's Ferrari beschadigd en moest Perez de race verlaten.

Reactie op het raceverloop
Vasseur gaf aan niet tevreden te zijn met de start van zijn team. Hij benadrukte dat het probleem niet lag in het managen van de race, maar puur in de slechte start.
Deze leidde ertoe dat de Ferrari-coureurs in het midden van de chaos terechtkwamen en contact maakten met andere rijders. Volgens Vasseur is het onderliggende probleem dat “we slecht startten omdat Max al voor Carlos was na slechts enkele meters”.

Evaluatie van de race
Hoewel een derde en vierde plaats niet dramatisch zijn, is het niet het resultaat waarop Ferrari hoopte, zeker gezien hun startposities. Vasseur merkte op dat, ondanks de schade aan Leclerc's voorvleugel, ze dicht bij Verstappen konden blijven. Echter, na de herstart met harde banden, verslechterde hun racepositie aanzienlijk.

Leclerc's perspectief
Leclerc gaf aan te hebben gedaan wat hij kon, ondanks de schade aan zijn voorvleugel. Na het incident in de eerste bocht werd hem via de boordradio verteld dat hij een aanzienlijke hoeveelheid downforce miste. Toch wist hij hiermee om te gaan en een goede race te rijden. Na een rode vlag situatie, vanwege een crash van Kevin Magnussen, werd zijn voorvleugel vervangen. Echter, Leclerc vermoedt dat er mogelijk nog andere problemen met zijn auto zijn die verder onderzocht moeten worden.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;