9 reacties | 2145x gelezen
25-10-2023 09:38
ewald | Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten kwam het onderwerp baangrenzen weer nadrukkelijk aan bod. Martin Brundle, voormalig coureur en nu deskundige bij Sky, heeft een alternatieve oplossing voorgesteld die dit veelvoorkomende probleem zou kunnen stoppen.
Bron: Sky F1
Verstappens kwalificatieronde tenietgedaan
Max Verstappen, die een tijd had neergezet die goed genoeg was voor de poleposition, zag zijn kwalificatieronde geschrapt nadat hij de baangrenzen had overschreden in bocht 19. Het is een herhaaldelijk probleem waarbij coureurs, in hun streven naar de snelste tijd, te wijd gaan en de vastgestelde limieten van de baan overschrijden.
Natuurlijke afschrikmiddelen op sommige circuits
Op sommige circuits zijn er natuurlijke afschrikmiddelen voor het overschrijden van baangrenzen, zoals grind, gras of zelfs een muur bij stratencircuits. Echter, bij veel racecircuits dit seizoen zijn er grote uitloopgebieden die veel bochten vergezellen, wat betekent dat coureurs bijna geen negatieve consequenties ondervinden voor het te wijd gaan. Dit probleem heeft betrekking op het rijden zelf; de consequentie vanuit reglementair oogpunt is zeer reëel.
FIA handhaaft strikt de regels rondom baangrenzen
De FIA is tegenwoordig meer geneigd de regel van baangrenzen te handhaven. Dit houdt in dat als geen enkel deel van de auto over de witte lijn is, de ronde zal worden geschrapt. Dit heeft gevolgen gehad in meerdere kwalificatiesessies en ook tijdens races is deze regel naar voren gekomen. Zo werden er in Oostenrijk 12 extra penalties voor het overschrijden van baangrenzen uitgedeeld, uren na de finishvlag.
Oplossing volgens Martin Brundle
Martin Brundle stelt voor specifieke en meer kleurrijk geschilderde zones te creëren die overreden moeten worden en waar sensoren of een permanente camera observatie voor directe feedback zorgen. Deze technologische aanpak zou een onmiddellijke oplossing bieden en real-time beslissingen mogelijk maken, waardoor er minder ruimte is voor subjectieve oordelen.
Coureurs bepalen niet zelf de baangrenzen
Het idee om coureurs zelf te laten beslissen waar de baan eindigt, wordt door Brundle niet geaccepteerd. Volgens hem is het duidelijk dat de coureurs moeite hebben om de geschilderde witte lijnen bij hoge snelheid te zien vanuit een volle cockpit. Heldere zones en een beetje meer speling zouden helpen om het probleem te verminderen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties