9 reacties | 988x gelezen
23-10-2023 20:11
ewald | Charles Leclerc uitte zijn frustratie over zijn teleurstellende zesde plaats tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, waarbij hij zijn strategie met één pitstop de schuld gaf.
Bron: Sky Deutschland
De coureur van Monaco, die vanaf pole position was gestart op het Circuit of The Americas, kon alleen maar toekijken hoe hij door de ene na de andere rivaal werd ingehaald. Zijn race-ingenieur Xavier Marcos Padros drong er bij hem op aan zijn banden te sparen, maar een ontevreden Leclerc had het laatste woord over de banden toen hij de laatste ronden inging op een teleurstellende zesde plaats.
Leclerc betreurt verre van ideale racestrategie
"De banden zijn helemaal naar de klote," zei de teleurgestelde Monegaskische coureur na de race. Zijn radioboodschap naar Ferrari maakte zijn gedachten over de strategie met één stop heel duidelijk. "Kon niets beters doen met die strategie. Ik denk dat ik alles heb gemaximaliseerd," zei hij. Xavi prees hem omdat hij "de banden goed had beheerd", maar Leclerc antwoordde: "Het maakt niet uit als we zo'n slecht resultaat hebben."
Leclerc had spijt van het feit dat hij "ver van de ideale racestrategie" was, met zijn teamgenoot Carlos Sainz die hem versloeg aan de finishlijn. "Ik koos voor de ene stop en helaas was dit zeker het verkeerde om te doen," zei hij. "En om een of andere reden klopte er iets niet in onze cijfers vandaag, want we zaten ver van de ideale racestrategie af."
Verwarring over de gekozen strategie
Ondanks dat Ferrari's data vóór de race aangaven dat "de ene stop en de twee stops heel dicht bij elkaar lagen", was Leclerc verbijsterd over wat er misging. "Om eerlijk te zijn, ik heb het antwoord nog niet, want het was vrij ver van de twee stops," zei hij. "We eindigden 10 seconden achter Carlos, wat een goede vergelijking is omdat we allebei dezelfde auto hebben. Er was iets niet in orde."
Ferrari verdedigt keuze voor één stop
Ferrari-teambaas Fred Vasseur was verrast over de klachten van Leclerc over zijn strategie, aangezien hij wist dat het zijn minimale bandendegradatie was die Ferrari tot een enkele stop had doen besluiten. Maar toen de degradatie van Leclerc in het tweede deel toenam, gaf hij toe dat het achteraf gezien een fout was. "Ik weet niet zeker waarom hij klaagde, want hij weet dat," vertelde hij aan Sky Deutschland. "De situatie is dat de strategie aan het einde van de race niet goed was. We hebben geen goede keuze gemaakt. Maar dat is het leven."
Over waarom Ferrari voor de enkele stop koos, legde de Fransman uit: "Omdat de banden slijtage op Charles' auto aan het begin erg goed was. We verwachtten dat hij langer zou kunnen rijden. "Toen begrepen we dat het plan niet goed was. We hebben een fout gemaakt."
90 minuten na de race verloor Leclerc zijn zesde plaats toen zijn Ferrari de technische regelgeving overtrad bij een na-race controle. De plank van zijn SF-23 bleek dunner te zijn dan de voorgeschreven 9 mm en hoewel Ferrari beweerde dat dit kwam door de hobbels in Austin, zeiden de stewards dat de "verantwoordelijkheid" bij de teams lag om aan de regelgeving te voldoen.
Consequenties en reflecties na de race
Lewis Hamilton werd ook gediskwalificeerd om dezelfde reden, waardoor Sainz op het podium kwam. Deze gebeurtenissen werpen vragen op over de consistentie in beslissingen en de helderheid van regelgeving binnen de sport, thema's die ongetwijfeld zullen worden besproken in de aanloop naar de volgende races.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties