10 reacties | 1211x gelezen
23-10-2023 16:22
ewald | De ambitieuze plannen van Red Bull voor een gloednieuwe motorsportfaciliteit, inclusief een windtunnel, hebben een flinke klap gekregen nadat het team hun aanvraag introk. Het dominante Red Bull-team was naar verluidt bereid om tussen de 50 en 75 miljoen euro uit te geven aan een nieuwe windtunnelfaciliteit met de initiële hoop om de uitdager van 2024 erin te ontwikkelen. Deze nieuwste wending in het Red Bull-verhaal kan echter gevolgen hebben voor hun ontwikkelingsplannen, niet alleen voor 2024, maar ook voor de komende seizoenen.
Bron: Formule1nieuws
Nieuwe ontwikkelingen werpen schaduw op toekomstplannen
Met teams als Mercedes, McLaren en Aston Martin die de afgelopen jaren aanzienlijke investeringen in hun hoofdkantoren hebben gedaan, had Red Bull hun eigen plannen opgesteld om ervoor te zorgen dat ze niet achterblijven in de continue race voor ontwikkeling. Maar voorlopig lijkt het erop dat Christian Horner en zijn team terug moeten naar de tekentafel en Plan B moeten uitvoeren.
F1-analist Sam Collins rapporteerde over deze tegenslag voor Red Bull. "De zaken verlopen niet volgens plan voor Red Bull's nieuwe windtunnel in Milton Keynes, VK. Het team heeft zijn planningsaanvraag voor de nieuwe faciliteit ingetrokken. Dit betekent dat de bouw niet snel zal beginnen," merkte hij op.
Implicaties voor Red Bull's toekomstige auto-ontwikkeling
Het betekent ook dat elke nieuwe windtunnel voor het team niet veel nut zou hebben voor de auto van 2025, en het zou een uitdaging zijn om het realistisch gezien te gebruiken voor veel zinvolle ontwikkeling aan de Ford-aangedreven auto van 2026.
"The team will continue with its 75-year-old tunnel at Twinwoods, UK for now," voegde Collins eraan toe. De redenen voor de intrekking zijn nog niet onthuld, maar het kan zijn dat het team een nieuwe locatie voor de tunnel moet vinden of de plannen aanzienlijk moet wijzigen.
De visie van Adrian Newey
Een senior figuur bij Red Bull die misschien eigenlijk blij is met deze intrekking, is de legendarische aeroguru: Adrian Newey. Toen de nieuwe windtunnelplannen van Red Bull in 2022 voor het eerst op gang kwamen met een "goedkeuringsfase", zoals Helmut Marko het noemde, was Newey eigenlijk tegen het idee om een nieuwe windtunnel vanaf de grond op te bouwen.
"Het duurt gewoon te lang voor ons om op te voeren naar de gewenste windsnelheid," werd Newey destijds geciteerd. "En dat steelt aanzienlijk relevante windtunneltijd waar we eigenlijk recht op hebben. Ik zou alles volledige CFD-ontwikkeling houden. Helaas zijn er niet genoeg stemmen voor, hoewel het veel duurzamer zou zijn. De gebruikelijke verdachten zijn ertegen."
Vooruitkijkend: Nieuwe mogelijkheden
Ondanks deze tegenslagen is het niet allemaal kommer en kwel voor de toekomstige ontwikkeling van Red Bull. De plannen voor een nieuwe basis voor de power-unit-operaties gaan de goede kant op. "Het nieuwe Power Units-gebouw doorloopt het planningsproces zoals normaal, het heeft nog steeds geen planningsvergunning, maar er lijken geen grote bezwaren tegen te zijn," voegde Collins toe.
Gezien de huidige ontwikkelingen lijkt Red Bull's reis naar innovatie en dominantie op de F1-circuits een hobbelige weg vooruit te hebben. Het team, bekend om zijn veerkracht en vindingrijkheid, zal ongetwijfeld naar manieren zoeken om deze nieuwste uitdagingen te overwinnen en hun doel om aan de top van de motorsport te blijven, onverminderd voort te zetten.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties