Menu
© Mercedes
Nieuws

Exclusieve onthullingen: Wat de FIA niet vertelde over Hamilton's diskwalificatie!

1 reactie | 5024x gelezen
23-10-2023 10:03

ewald | Lewis Hamilton benadrukt dat zijn diskwalificatie tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten niet afdoet aan de vooruitgang die Mercedes heeft geboekt in Austin met hun nieuwe vloer.

Bron: Formule1nieuws

Na het verliezen van zijn tweede plaats in de Grand Prix van de Verenigde Staten omdat zijn W14 niet slaagde voor een vloer- en plankinspectie, stelt Lewis Hamilton dat dit de vooruitgang die Mercedes in Austin heeft geboekt niet tenietdoet. Bij hun laatste grote upgrade van dit seizoen op het Circuit of the Americas, waren de auto's van Hamilton en George Russell uitgerust met nieuwe vloeren. Hamilton verklaarde op vrijdag dat hij de impact voelde en kwalificeerde zich prompt als derde, slechts 0,139 seconde van de polepositie.

Onverwachte tegenslag na de race
Zijn plank was minder dan de voorgeschreven minimale dikte van 9 mm. Hij eindigde de Grand Prix op de tweede plaats na Max Verstappen te hebben achtervolgd en kwam in aanmerking voor de raceoverwinning. Helaas bleek dit allemaal tevergeefs toen hij 90 minuten na de Grand Prix werd gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage van de plank. De FIA zei dat, hoewel Mercedes verzachtte dat het "waarschijnlijk het gevolg was van de unieke combinatie van het hobbelige circuit", de stewards opmerkten dat "de verantwoordelijkheid bij de deelnemer ligt om ervoor te zorgen dat de auto te allen tijde tijdens een evenement in overeenstemming is met de reglementen."

Hamilton's perspectief
"Het is natuurlijk teleurstellend om na de race gediskwalificeerd te worden," zei Hamilton in Mercedes' nabeschouwing van de race, "maar dat neemt niet weg van de vooruitgang die we dit weekend hebben geboekt." Hij voegde eraan toe: "We hadden een goed tempo en ik voelde me geweldig in de auto. Het was moeilijk om te racen tegen degenen om me heen omdat ze zo snel waren, maar we kunnen blij zijn met veel dingen. Ik voel me positief omdat we vooruitgaan, ook al zouden we erop terugkijkend mogelijk hebben kunnen winnen."

Mercedes aanvaardt de uitkomst
De plank van Hamilton's W14 bleek minder te zijn dan de voorgeschreven minimale dikte van 9 mm, een fout waar ook Ferrari's Charles Leclerc onder leed. Toto Wolff van Mercedes motorsport erkent dat het een probleem was met de afstelling en geeft toe dat ze het fout hadden. "Setup-keuzes tijdens een Sprint-weekend zijn altijd een uitdaging met slechts één uur vrije training - en nog meer op een hobbelig circuit als COTA en met een nieuw pakket," legde Wolff uit. "Uiteindelijk doet dat er allemaal niet toe; anderen hadden het goed waar wij het fout hadden en er is geen speelruimte in de regels. We moeten het accepteren, ervan leren en volgend weekend sterker terugkomen."

Net als Hamilton gelooft Wolff ook dat er veel positieve punten zijn die Mercedes kan meenemen uit hun prestatie in COTA. "We kunnen veel positieve punten halen uit de prestaties van de auto," zei hij. "We haten het om zo dicht bij winst te komen en tekort te schieten. Maar dit is een circuit waar we een paar races geleden niet goed zouden hebben gepresteerd vanwege de snelle, vloeiende bochten. De upgrade lijkt de auto in die gebieden gelukkiger te hebben gemaakt en het werkt goed. Qua richting is het een heel goed teken."

De diskwalificatie is een tegenslag voor Hamilton's hoop om Sergio Perez in te halen voor de tweede plaats in het coureursklassement, met een voorsprong van 39 punten voor de Red Bull-coureur.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

arts3
Silver Member

Deze regel over de hoogte van de vloer werd in 1994 ingesteld na het verongelukken van Senna en Ratzenberger.Schumacher is ook ooit gediskwalificeerd om deze dezelfde reden.Dus er is hoop.

0 23-10-2023 11:04:43
;