Menu
© Pirelli
Nieuws

Pirelli's reactie op strategie voor de Grand Prix van Qatar

9 reacties | 973x gelezen
08-10-2023 12:59

ewald | Pirelli, de bekende motorsportbandenleverancier, heeft nadrukkelijk geadviseerd tegen het speculeren over hun strategie voor de Grand Prix van Qatar, die zondag zal worden besloten.

Bron: Formule1nieuws

Overwegingen na beschadiging van banden
Op de Lusail-circuit is geconstateerd dat de kerbs van de bochten 11 en 12 schade veroorzaken aan de banden, een scenario vergelijkbaar met dat van 2021. Door herhaalde en snelle impacts met deze kerbs ontstonden er zijwandbeschadigingen. Hierdoor ontstonden veiligheidszorgen bij Pirelli na de sessie op vrijdag.

Aanpassingen aan het circuit
Als reactie hierop heeft de FIA op zaterdag wijzigingen aangebracht in de bochten 11 en 12. De track limits zijn met ongeveer 80 cm ingekort en er zijn extra markeringen aangebracht voor duidelijkheid voor de coureurs. Desondanks bleven veel coureurs tijdens de zaterdagse Sprint shootout de limieten overschrijden, wat resulteerde in het raken van de kerbs.

Analyse van de banden door Pirelli
Deze situatie zette zich voort tijdens de Sprint race op zaterdag, gewonnen door Oscar Piastri. Pirelli heeft aangekondigd de banden nader te onderzoeken voordat er een beslissing wordt genomen over het limiteren van het aantal rondes dat coureurs op een set banden mogen rijden in de Grand Prix op zondag.

Mario Isola, de baas van Pirelli Motorsport, benadrukte: "Na onze gebruikelijke analyse vonden we dat sommige banden die 20 of meer rondes hadden gedaan, tekenen van micro laceraties vertoonden in de zijwand. Deze waren waarschijnlijk veroorzaakt door herhaaldelijke impact met de kerbs in bochten zoals 12 en 13."

Reactie van de coureurs
Naar aanleiding van Pirelli's late communicatie en de aanpassingen aan het circuit, heeft GPDA-directeur George Russell aangegeven niet voorstander te zijn van het idee dat Pirelli het aantal pitstops voor coureurs bepaalt. Russell, een Mercedes-coureur, gaf aan: "Dit weekend hadden we geen data. Als we drie sessies hadden gehad, zouden we hebben geleerd dat de banden sleten en dat we een drie-stop strategie moesten volgen."

Conclusie
Terwijl de motorsportgemeenschap wacht op de beslissing van Pirelli over de bandenstrategie voor zondag, is één ding duidelijk: de Grand Prix van Qatar blijft een evenement vol onvoorziene uitdagingen en strategische overwegingen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;