9 reacties | 1166x gelezen
02-10-2023 12:39
ewald | Verdere details over mogelijke veranderingen in de F1-regelgeving voor 2026 zijn onlangs onthuld in een verslag van de Duitse media.
Bron: Formule1nieuws
Wijzigingen in de motorvoorschriften voor 2026
Terwijl de regelgeving voor de krachtbron van F1 2026 al is vastgesteld, zijn de technische voorschriften voor het chassis dat bij de herziene motorformule hoort nog niet definitief. Deze regelgeving is voortdurend in ontwikkeling. Belangrijke wijzigingen zijn de verwijdering van de MGU-H en een drievoudige toename van het elektrische output component van de krachtbron. De verbrandingsmotor blijft grotendeels ongewijzigd. De nadruk in de regels van 2026 zal meer liggen op de hybride output en een verplichte overstap naar koolstofneutraal brandstof.
Aanpassingen aan het chassis
Veranderingen aan de krachtbron betekenen ook grote veranderingen aan het chassis. Er zijn veel twijfels geuit over mogelijke compromissen in het ontwerp van de auto's. Echter, Red Bull's Christian Horner heeft zijn vertrouwen uitgesproken over de richting van de nieuwe technische regelgeving. Er worden maatregelen genomen tegen het extra gewicht van de nieuwe hybride krachtbronnen. Het doel is een gewichtsvermindering van 50 kilogram, waarbij een initiële vermindering van 20kg waarschijnlijker is.
Mogelijke afschaffing van het minimale gewicht
Er bestaat een mogelijkheid dat het minimale gewicht voor F1 volledig wordt afgeschaft, waardoor de concurrentie tussen teams de belangrijkste drijfveer wordt voor gewichtsreductie. Strikte veiligheidstests zullen echter blijven bestaan.
Versmalling van auto's en banden
Het is de verwachting dat de versnellingsbakken slechts zes versnellingen zullen hebben, in plaats van acht. Ook zullen de auto's en banden kleiner worden. De breedte van de auto's gaat van 200 naar 190 centimeter, en de wielbasis van 360 naar 340 centimeter.
Vermindering van de downforce
Kleinere auto's betekent ook minder downforce van de vleugels, met een geschatte reductie van zo'n 40%. Actieve aerodynamica kan echter worden gebruikt om een deel van het verlies te compenseren.
Verbetering van inhaalmogelijkheden
Initiële simulaties suggereren dat de auto's nauwelijks trager zullen zijn dan de huidige versies. Er worden stappen ondernomen om een klein conceptuele verandering door te voeren om het volgen van auto's gemakkelijker te maken, wat de inhaalmogelijkheden zou moeten vergroten.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties