9 reacties | 815x gelezen
19-09-2023 12:39
ewald | Het was een weekend vol verrassingen in de Formule 1-wereld. Voor het eerst dit seizoen domineerde Red Bull niet en behaalde het team geen overwinning. Wat zit er achter deze plotselinge daling van hun prestaties in Singapore?
Bron:
Waarom Red Bull worstelde in Singapore
Historisch gezien hebben straatcircuits zoals dat van Singapore altijd een uitdaging gevormd voor Red Bull. De unieke eigenschappen van zulke circuits, zoals de langzame bochten en het strakke parcours, hebben het team eerder in het seizoen ook al op de proef gesteld, zoals tijdens de Monaco GP. Teams zoals Mercedes, die zijn geoptimaliseerd voor maximale neerwaartse kracht, hebben hier vaak het voordeel.
De technische superioriteit van Red Bull dit seizoen
Red Bull heeft dit seizoen indrukwekkende prestaties geleverd, voornamelijk dankzij hun aanpassingsvermogen aan de nieuwe regels van 2021. Een groot deel van hun succes kan worden toegeschreven aan het zorgvuldig ontworpen vloerontwerp, waarbij de tunnels een grotere hoogte hebben dan bij andere teams. Dit genereert meer neerwaartse kracht, waardoor hun auto's een concurrentievoordeel hebben op veel andere circuits.
Het probleem met de autohoogte in Singapore
Singapore onderscheidt zich van andere circuits vanwege zijn hobbelige asfalt en hoge stoepranden. Terwijl andere teams hun auto's meestal op een hogere stand hebben, zorgt de zachtere vering van Red Bull ervoor dat hun auto's lager liggen. Dit leidde tot problemen in Singapore, waar ze hun auto moesten verhogen, wat afbreuk deed aan hun gebruikelijke racestrategie.
Pogingen tot oplossing
Red Bull's eerste vrije trainingssessie liet nog geen grote problemen zien. Echter, in FP2 werd duidelijk dat er problemen waren. Het team leek grip op het circuit te missen, wat leidde tot een terugkeer naar hun oude vloerontwerp. Zelfs Max Verstappen gaf zijn ontevredenheid aan, wat resulteerde in een Q2-kwalificatie voor beide Red Bull-coureurs.
Technische Directives en hun invloed
Er is enige speculatie geweest over de mogelijke invloed van de technische richtlijnen TD39 en TD18. Echter, volgens teambaas Christian Horner hadden deze wijzigingen geen invloed op de prestaties van hun auto's.
Vooruitzichten
Het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken over de toekomstige prestaties van Red Bull. De echte test wacht in Japan, een circuit dat historisch gezien gunstig is voor Red Bull.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties