9 reacties | 966x gelezen
11-09-2023 15:23
ewald | Dave Robson is van mening dat de nieuwe technische richtlijn van de FIA geen "groot probleem" zal zijn voor Williams, althans niet wat betreft de FW45 vleugels.
Bron: Formule1nieuws
Bij het aanpakken van flexibele vleugels vanaf de Grand Prix van Singapore dit weekend, gelooft Dave Robson niet dat de nieuwe technische richtlijn van de FIA een "groot probleem" zal zijn voor Williams. Door flexibele carrosserie kunnen Formule 1-teams grote tijdwinst behalen. Er wordt gemeld dat sommige teams trucjes hebben gebruikt om de vleugels van hun auto te buigen terwijl ze nog steeds de belastingsproeven van de FIA doorstaan.
Dit is in strijd met Artikel 3.2.2 van het Technisch Reglement, waarin staat dat "alle aerodynamische componenten of carrosserie die de aerodynamische prestaties van de auto beïnvloeden, stijf moeten worden bevestigd en onbeweeglijk ten opzichte van hun referentiekader." Dit heeft ertoe geleid dat de FIA een nieuwe Technische Richtlijn, TD018, heeft uitgevaardigd om flexibiliteit van carrosserieën te voorkomen.
Er is nog niet bekend welke teams hierdoor geraakt kunnen worden. Er zijn geruchten dat Red Bull een van die teams zou kunnen zijn, hoewel Toto Wolff denkt dat dit niet het geval zal zijn. Desondanks, met de mogelijke impact van de regelwijziging nog onbekend, heeft Williams' Hoofd van Voertuigprestaties, Robson, zich aangesloten bij degenen die ontkennen dat hun vleugels in strijd zouden kunnen zijn met de nieuwe TD.
Hij gaf echter toe dat het team "een klein beetje" moet doen aan de vloer van de FW45. Op de vraag of de aanscherping tot een herverdeling van de grid zou kunnen leiden, antwoordde hij: "Ik weet het echt niet. Ik denk dat de TD's zo zijn geschreven dat ze duidelijk gericht zijn op specifieke zaken die de FIA heeft gezien, dus ze moeten sommige mensen beïnvloeden. Over het algemeen denken we niet dat het ons erg beïnvloedt, we moeten een beetje aan onze vloeren werken, maar ik denk dat het vleugelaspect geen groot probleem is. Dus ja, hopelijk zal het sommige mensen vertragen."
Robson ging niet in op de veranderingen die Williams moet doorvoeren om hun vloer iets minder flexibel te maken.
Concluderend
Terwijl de wereld van de Formule 1 zich voorbereidt op de Grand Prix van Singapore, zijn alle ogen gericht op de technische aspecten van de sport, met name de nieuwe Technische Richtlijn TD018. Het blijft afwachten hoe dit het speelveld zal beïnvloeden en welke teams mogelijk voor- of nadelen zullen ondervinden.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties