9 reacties | 3940x gelezen
11-09-2023 09:24
ewald | Christian Horner heeft de strengere regelgeving van de FIA over flexi-vleugels terzijde geschoven, maar hoopt dat de "rubberachtige neusdelen" van concurrenten spoedig tot het verleden behoren.
Bron: Formule1nieuws
In de aanloop naar de Grand Prix van Singapore heeft Christian Horner, teambaas van Red Bull, zijn zorgen geuit over de aanpak van de FIA ten aanzien van flexi-vleugels. Deze flexi-vleugels zijn al jaren een uitdaging voor de FIA. Teams zoeken continu naar manieren om de regelgeving op dit gebied te omzeilen. Echter, Artikel 3.2.2 van de Technische Reglementen verbiedt flexi-vleugels expliciet. Het stelt dat "alle aerodynamische componenten of carrosserie-onderdelen die de aerodynamische prestaties van de auto beïnvloeden, stijf moeten zijn bevestigd en onbeweeglijk ten opzichte van hun referentiekader."
Naar aanleiding hiervan heeft de FIA een nieuwe Technische Directief, TD018, uitgegeven. Deze informeert de teams dat vanaf de Grand Prix van Singapore trucs met flexibele vleugels strenger zullen worden gecontroleerd en bestraft. De FIA lichtte toe: "Er is een concept TD uitgegeven over de flexibiliteit van carrosserie-onderdelen in reactie op observaties bij meerdere auto's. Dit zorgt ervoor dat zowel de FIA als de teams een gemeenschappelijk begrip hebben over hoe we de regels moeten interpreteren." Dit betekent dat de Grand Prix van Italië de laatste race was waarin teams de grenzen van hun huidige ontwerpen konden opzoeken.
Desondanks is Horner niet bezorgd dat zijn team de regels zal overtreden. "Dit heeft geen invloed op ons," verzekerde hij de media. "We hebben enkele 'rubberachtige' neusdelen gezien, dus die zullen waarschijnlijk in Singapore worden aangepakt." Fred Vasseur, teambaas van Ferrari, deelde deze zorgeloosheid. Hij gaf echter toe dat de regelgeving misschien niet voor iedereen duidelijk was. "Een TD verduidelijkt de regelgeving, wat betekent dat er al een regel van kracht was. We moeten de FIA vertrouwen als zij van mening zijn dat een TD nodig is."
Andrea Stella van McLaren echo-de dit sentiment. "De FIA beschikt over veel informatie en kan dingen zien die andere teams niet kunnen waarnemen wat betreft de auto's. We vertrouwen 100% op hun beoordeling. Als zij vonden dat het tijd was voor een Technische Directief, dan is daar een reden voor."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties