9 reacties | 1034x gelezen
30-08-2023 13:58
ewald | De FIA heeft na intensief onderzoek besloten om strenger op te treden tegen Formule 1-teams die gebruik maken van flexibele vleugels. Dit besluit komt na aanleiding van diverse incidenten tijdens de eerste helft van het Formule 1-seizoen 2023.
Bron: Formule1nieuws
De aanleiding van de FIA-aanpak
In de afgelopen races merkte de FIA op dat sommige teams, zoals Aston Martin, mogelijk de regels rondom de flexibiliteit van de vleugels omzeilden. Dit leidde tot een formele technische richtlijn, TD018, die de specifieke criteria en verboden praktijken omschrijft.
Wat staat er in de technische richtlijn?
Volgens de technische richtlijn gebruiken teams methodes als "gebieden met doelbewust ontworpen plaatselijke conformiteit" en "relatieve beweging tussen aangrenzende onderdelen" om aerodynamische voordelen te behalen. Deze technieken zijn volgens de FIA in strijd met de technische reglementen.
Vier cruciale elementen
De FIA heeft vier essentiële zaken geïdentificeerd die in strijd zijn met de regels:
1. Vleugelelementen die ten opzichte van het bodywork bewegen.
2. Vleugelelementen die kunnen draaien rond een bevestigingspunt.
3. Gebruik van elastische materialen die vervormen of buigen.
4. 'Zachte' achterranden van vleugelelementen om scheurvorming te voorkomen.
Nieuwe procedures voor naleving
In plaats van enkel de belasting tijdens statische tests te verhogen, introduceert de FIA nieuwe procedures. Teams moeten gedetailleerde montagetekeningen en dwarsdoorsneden aanleveren, zodat de FIA beter inzicht krijgt in de ontwerpen van de vleugels en mogelijke overtredingen kan opsporen.
Toekomstige stappen
Hoewel er strengere handhaving komt, mogen teams in de Grand Prix van Monza nog steeds met hun huidige ontwerpen racen. Echter, vanaf de Grand Prix van Singapore wordt de nieuwe regelgeving strikt gehandhaafd. Alle teams moeten voor 8 september hun vleugelontwerpen indienen bij de FIA.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties