10 reacties | 910x gelezen
21-08-2023 20:08
ewald | Pirelli, de befaamde Italiaanse bandenleverancier, heeft een strategische keuze gemaakt voor de Grand Prix van Nederland in Zandvoort. Vanwege de unieke kenmerken van het Zandvoort-circuit, met name de steile bochten zoals de Arie Luyendykbocht, heeft Pirelli besloten om op veilig te spelen en te kiezen voor hun relatief harde banden.
Bron: Formule1nieuws
Waarom Harde Banden?
Zandvoort, met zijn legendarische historie en veeleisende bochten, biedt een aanzienlijke uitdaging voor zowel coureurs als hun uitrusting. De steile bochten van het circuit, met name bocht drie en veertien, zijn zelfs steiler dan die op Indianapolis. Mario Isola, Pirelli's topman, heeft aangegeven dat in dergelijke bochten de banden aanzienlijk meer belasting ondervinden dan in reguliere bochten. De combinatie van banking en hoge snelheden verhoogt de verticale druk op de banden aanzienlijk.
Een Terugblik op de Keuzes
Interessant is dat Pirelli voor het tweede opeenvolgende jaar heeft gekozen voor deze specifieke banden in Zandvoort. Ze kozen namelijk voor dezelfde bandenbenamingen als in 2022: C1, C2 en C3. Hoewel de huidige C1 een nieuwe variant is, die zich tussen de C2 en de vorige C1 bevindt, heeft de voormalige nu de benaming C0.
De strategische keuzes rond banden zijn essentieel voor de racestrategie van elk team. Vorig jaar zagen we dat een late safety car de teams in staat stelde om naar de soft banden te wisselen. Bovendien maakten tijdens de race in 2022 maar liefst veertien coureurs, waaronder de top-drie, gebruik van alle drie de beschikbare compounds. Dit vergrootte het aantal strategische opties aanzienlijk.
Toekomstige Overwegingen
Hoewel de keuze voor hardere banden vooral een voorzorgsmaatregel lijkt te zijn om incidenten zoals in Indianapolis te voorkomen, blijft het interessant om te zien hoe deze keuze de racestrategieën van de teams zal beïnvloeden. Wordt het weer een race waarbij de meerderheid van de coureurs voor een tweestopper kiest, of zullen sommigen het risico nemen met een eenstopper?
Tot slot blijft Pirelli innoveren en zich aanpassen aan de eisen van de F1-teams en -circuits. Recente gesprekken over de ontwikkeling van een 'intermediate plus' band en de voortdurende afstemming met teams zoals Red Bull benadrukken hun toewijding aan het leveren van de beste race-ervaring voor zowel coureurs als fans.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties