Menu
©
Nieuws

De Toekomst van Formule 1 Motoren: Uitdagingen en Veranderingen in 2026

1 reactie | 927x gelezen
16-08-2023 07:51

ewald | De motorsportwereld staat voor ingrijpende veranderingen, vooral in de Formule 1. Met nieuwe regelgevingen in het vooruitzicht en technische aanpassingen aan de horizon, is het van cruciaal belang om te begrijpen wat dit betekent voor teams, coureurs en fans.

Bron: Formule1nieuws

Nieuwe Power Units in 2026
Het is duidelijk dat de Formule 1-teams zich in een overgangsfase bevinden. In 2026 wordt verwacht dat de nieuwe power units 34 kg zwaarder zullen zijn dan de huidige. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door krachtigere hybride systemen. Deze toename in gewicht kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de prestaties en dynamiek van de auto's.

Hybride Systemen en hun Impact
Het is essentieel om te begrijpen waarom deze nieuwe hybride systemen zwaarder zijn. De toename van elektrische vermogens van 120 naar 350 kW zal onvermijdelijk resulteren in een gewichtstoename van alle hybride componenten om de hogere vermogens te ondersteunen.

Concreet zal het minimale gewicht van de batterijpakketten toenemen van 20 naar 35 kg, terwijl de MGU-K stijgt van 7 naar 16 kg. Er wordt ook een extra gewicht van 4 kg verwacht voor de mechanische transmissie die de elektrische motor en de aandrijfas koppelt.

Ondanks het extra gewicht van de hybride systemen, zal ook de traditionele verbrandingsmotor zwaarder worden, hoewel de structuur grotendeels ongewijzigd blijft.

Regelgevende Uitdagingen
Met de komst van de 2026-regelgeving zijn er nieuwe gewichtsbeperkingen geïntroduceerd. De turbo moet bijvoorbeeld een minimumgewicht van 12 kg hebben, terwijl de verbrandingsmotor en de turbo samen niet minder mogen wegen dan 130 kg.

Een belangrijke beslissing was om het idee van een elektrische generator op de vooras te verwerpen. Dit zou de geregenereerde energie tijdens het remmen hebben verhoogd. Echter, de toevoeging van zo'n generator zou een extra 18 kg aan het totale gewicht hebben toegevoegd.

Overwegingen voor Teams
Het verhoogde gewicht van de nieuwe power units roept vragen op over het ontwerp en de structurele integriteit van de auto's. Er is een dringende noodzaak voor teams om na te denken over het versterken van het chassis, de ophanging en de veiligheidsstructuren.

Een mogelijke oplossing die momenteel door de FIA, Formule 1-teams en andere belanghebbenden wordt overwogen, is het verkorten van de wielbasis van de auto's om gewicht te besparen.

Conclusie
De wereld van de Formule 1 staat voor enkele van de meest ingrijpende technische en regelgevende veranderingen in zijn geschiedenis. Terwijl teams zich aanpassen en strategieën ontwikkelen om aan de nieuwe eisen te voldoen, is één ding zeker: de sport is in een evolutie die zal resulteren in snellere, efficiëntere en hopelijk spannendere races voor fans over de hele wereld.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

arts3
Silver Member

Een andere mogelijkheid om aan de gewichtsvermeerdering te ontkomen is de coureurs te laten terugschakelen op de rechte stukken om de accu’s extra op te
Laden.Is misschien in te programmeren met een automaat.
Terug naar kortere wielbasis is geen optie.Dat is al lang geleden door Mercedes
aangetoond.

0 16-08-2023 10:35:16
;