Menu
© Pirelli
Nieuws

Waarom Lando Norris zijn vernieuwde McLaren MCL60 niet waardeert

9 reacties | 976x gelezen
14-08-2023 22:30

ewald | De vernieuwde MCL60 heeft McLaren weliswaar hogerop gebracht in de Formule 1, maar het is een uitdaging die Lando Norris absoluut niet ligt.

Bron: Motorsport

De opmars van McLaren met de MCL60
Hoewel de verbeterde MCL60 McLaren vooruit heeft geholpen in de Formule 1-hiërarchie, is het nog steeds een uitdager waarvan Lando Norris zegt dat deze totaal niet overeenkomt met zijn sterke punten. Eerst was het Aston Martin, maar toen bewees McLaren opnieuw dat er veel winst te behalen valt met de juiste ontwikkelingen in F1 2023. McLaren startte hun baanbrekende upgrade programma voor de MCL60 in Oostenrijk, wat resulteerde in een sprong van worstelen om punten te halen, naar concurreren met teams als Mercedes, Aston Martin en Ferrari om erkend te worden als het op een na snelste team.

De uitdagingen van de MCL60 voor Norris
McLaren's techniek is de afgelopen seizoenen bekend komen te staan als niet de makkelijkste om mee te rijden. Zowel Norris als zijn voormalige teamgenoot Daniel Ricciardo beweerden dat de vorige twee auto's niet goed pasten bij hun rijstijl. Norris ging daar duidelijk beter mee om dan Ricciardo. Ondanks dat het team een enorme stap heeft gezet richting hun doel om opnieuw te vechten voor overwinningen en titels in de Formule 1, zegt Norris nog steeds dat de MCL60 tegenovergesteld is aan hoe hij een raceauto wil besturen. Dit geldt ook voor zijn teamgenoot, de indrukwekkende Australische rookie Oscar Piastri. Norris wordt geciteerd op Motorsport.com: “Het is niet alleen mijn voorkeur, het is ook die van Oscar, omdat we vrij gelijkende opmerkingen hebben. Je moet er echt op een bepaalde manier mee rijden, een manier die ik niet fijn vind. Ik wil met minimale snelheid een bocht kunnen maken, en nu moet ik de bochten meer dan ooit afsnijden, waar ik geen fan van ben."

Sterke punten van de MCL60
Toch moeten er zeker sterke punten zijn voor de MCL60. Norris geeft toe dat de auto "zeer goed is bij rechtuit remmen", wat vooral handig is in bepaalde situaties bij nat weer. Piastri wist in dergelijke omstandigheden bijna de sprint pole te pakken op Spa, waarna hij als tweede eindigde in het evenement. Norris wijst echter weer op het nadeel van vastzitten aan slechts één manier van rijden, een manier die hij niet waardeert.

De dominantie van Red Bull
Het is duidelijk dat het volledige achtervolgende veld nog veel werk voor de boeg heeft als ze het dominante Red Bull-team willen inhalen, dat tot nu toe alle 12 Grand Prix-overwinningen in F1 2023 heeft behaald. Max Verstappen leidt het rijderskampioenschap met een voorsprong van 125 punten op zijn Red Bull-teamgenoot Sergio Perez. Red Bull heeft een voorsprong van 256 punten op de dichtstbijzijnde rivaal Mercedes in het constructeurskampioenschap.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;