9 reacties | 998x gelezen
11-08-2023 12:29
ewald | Conflicterende Belangen binnen Alpine Toen Alpine aankondigde dat het Belgische Grand Prix-weekend het laatste zou zijn voor Otmar Szafnauer en Alan Permane, beëindigde dit de termijn van Szafnauer als teambaas na slechts 34 races van het vaak besproken 100-race plan. Voor Permane betekende dit een afscheid van het team waarmee hij al meer dan dertig jaar samenwerkte.
Bron: Formule1nieuws
De Kloof tussen Alpine en Renault
Dit tumult bracht veel vragen met zich mee. Bruno Famin, de interim teambaas en ook de nieuw aangestelde VP van Alpine Motorsport, verklaarde dat ze “niet op hetzelfde tijdschema zaten om het gewenste prestatieniveau te bereiken.” Interessant is dat Szafnauer 18 maanden eerder een doel van 100 races kreeg om Alpine vooraan in het veld te krijgen.
De Visie van Cyril Abiteboul
Voormalig Renault teambaas Cyril Abiteboul vraagt zich af of er een conflict is tussen het team en het moederbedrijf, Renault. "Er moet iemand hoog aan de top van het bedrijf zijn die ook de visie deelt," zei hij volgens Motorsport.com.
Het Belang van Leiderschap in Formule 1
"Red Bull had dat met Mateschitz en zijn nalatenschap behoudt dat. Aston Martin heeft dat met Lawrence Stroll. Mercedes is geslaagd, ondanks de bedrijfsstructuur. Ze hebben het zo opgezet dat het management van Mercedes F1 kan winnen."
Het gaat er niet om dat er een strijd is tussen de automakers en degenen die dat niet zijn, maar dat er iemand aan het hoofd van het bedrijf staat die tegen elke prijs wil winnen.
"Dat is noodzakelijk voor succes, vooral in de Formule 1."
De Rol van Directie binnen F1 Teams
Bij Mercedes heeft het Brackley-team dat met mede-eigenaar Toto Wolff die de uiteindelijke beslissing neemt over wat ze nodig hebben om succes te behalen. "De directeuren van een F1-team moeten de vrijheid hebben om zelf te bepalen wat ze nodig hebben om succes te behalen," voegde Abiteboul toe. "Iemand moet zeggen dat wat ze nodig hebben, ze dat krijgen en ze kunnen blijven, wat er ook gebeurt. Er moet een soort vangnet zijn voor het raceteam."
De Huidige Positie van Alpine
Op dit moment staat Alpine zesde in het Constructeurskampioenschap met 57 punten, 134 punten verwijderd van het doel van P4.
Conclusie
De dynamiek en prestaties van een F1-team worden niet alleen bepaald door de vaardigheden van de coureurs en de technologie van de auto's, maar ook door de relaties en doelstellingen binnen het team en het moederbedrijf. Het belang van een gezamenlijke visie en onvoorwaardelijke steun van het hoger management kan niet worden onderschat. Het recente verloop binnen Alpine toont aan dat er mogelijk diepere problemen zijn die moeten worden aangepakt om hun doelstellingen op het circuit te bereiken.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties