Menu
© Pirelli
Nieuws

Pirelli Overweegt Introductie Super-Intermediate Band voor Formule 1

9 reacties | 1075x gelezen
06-08-2023 22:22

ewald | Pirelli's Reactie op Kritiek van F1-teams en Coureurs Pirelli, de vermaarde bandenleverancier van de Formule 1, heeft gereageerd op groeiende zorgen binnen de autosportwereld over de huidige regenbanden. Na de recente Grand Prix van België op het iconische circuit Spa-Francorchamps, waar het hemelwater rijkelijk vloeide, zwol de kritiek op de banden met blauwe wang aan. Verschillende coureurs en teams bekritiseerden het rubber en bestempelden het als 'nutteloos' in bepaalde omstandigheden.

Bron: Formule1nieuws

Probleemstelling: Full-Wets vs. Intermediates
De keuze tussen de full-wets en intermediates is cruciaal tijdens een regenrace. Terwijl de full-wets meer veiligheid bieden, zijn ze qua rondetijden niet te vergelijken met de snellere intermediates. Dit resulteert vaak in een risicovolle beslissing voor teams en coureurs om over te schakelen naar de groen-gewangde banden, met als mogelijke consequentie ongelukken op de baan.

Zichtbaarheid op de Baan
Een ander belangrijk punt van zorg is de hoeveelheid spray die moderne F1-wagens produceren tijdens natte races. Dit vermindert drastisch het zicht voor coureurs, wat op hoge snelheden tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Isola's Standpunt en de Weg Vooruit
Mario Isola, het hoofd van Pirelli's F1-programma, heeft erkend dat de feedback van teams en coureurs serieus genomen wordt. Volgens hem is het essentieel dat de dialoog tussen de Italiaanse bandenfabrikant, de FIA en de F1-teams wordt voortgezet. Daarnaast benadrukt hij het belang van het betrekken van de coureurs bij dit gesprek om tot een weloverwogen beslissing te komen.

De kern van het probleem ligt volgens Isola bij het performancegat tussen de intermediates en de full-wets. Er wordt nagedacht over de introductie van een nieuwe 'super-intermediate' band, die effectiever zou zijn in zwaardere regenomstandigheden.

Mogelijke Oplossingen
Een belangrijk aspect waar rekening mee wordt gehouden, is de zichtbaarheid vanuit de cockpit. Terwijl de FIA 'spray guards' test om de zichtbaarheid te verbeteren, overweegt Pirelli de introductie van een derde bandenvariant die beter presteert in zwaardere regencondities.

Isola benadrukte dat als er in de toekomst weinig verandert en er tijdens regen niet geracet wordt, een super-intermediate band de beste oplossing zou kunnen zijn. Het doel is om met één band de uitdagingen van de overgang van natte naar droge condities aan te kunnen.

Conclusie
Terwijl de Formule 1-wereld de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houdt, is één ding zeker: Pirelli is vastbesloten om de veiligheid en prestaties van hun banden in natte omstandigheden te verbeteren. De tijd zal leren welke beslissingen worden genomen in het belang van de sport en de veiligheid van de coureurs.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;