9 reacties | 1314x gelezen
27-07-2023 10:53
ewald | Mario Isola, de Formule 1-baas van Pirelli, weerlegt de beweringen van Lewis Hamilton dat Pirelli een overdreven hoeveelheid natweer Formule 1-banden verspilt na elke race.
Bron: Auto motor und sport
Nieuw en Duurzamer Bandentoewijzingssysteem
Hamilton behoorde tot de critici van het nieuwe en duurzamere bandentoewijzingssysteem dat afgelopen weekend in Hongarije werd getest. Hij beweerde dat het alleen maar leidde tot minder actie op de baan. De coureur van Mercedes suggereerde dat het een beter idee zou zijn om de verontrustende situatie met de regenbanden aan te pakken, waar ze na een race worden weggegooid als ze niet worden gebruikt.
"Het zijn veel natweerbanden die ik denk dat ze na elk weekend weggooien. Zoals, heel veel," zei de zevenvoudig wereldkampioen. "Misschien moeten ze daar eerder naar kijken dan de tijd op de baan voor de fans te verminderen."
Isola Weerlegt Hamiltons Beweringen
Mario Isola heeft echter teruggeslagen en beweert dat Hamilton niet alle details lijkt te hebben.
"Bij de Europese races laten we de (droge) banden op de velgen en nemen we de nieuwe met ons mee, en leveren we de teams dezelfde sets," zei hij. "Met overzeese races is het moeilijker," gaf Isola toe. "Vanwege de douaneregels moeten de teams de velgen meenemen en moeten wij de banden meenemen."
De Uitdaging van Bandenhergebruik
Volgens Isola is er een probleem omdat een band, eenmaal van de velg, niet opnieuw kan worden gebruikt. Hij legde uit dat vanwege het gebruik van bandenwarmers, die binnenkort in de Formule 1 verboden kunnen worden, schade aan een enkele band betekent dat een hele set moet worden weggegooid.
Regenbanden hebben dit probleem niet omdat ze op dit moment geen bandenwarmers gebruiken, dus we hoeven slechts één band in een set van vier te vervangen. Dus het is geweldig om daar geld op te besparen."
Pirelli overweegt de banden zo te herontwerpen dat ze na een race veilig van de wielvelgen kunnen worden verwijderd en bij de volgende weer kunnen worden aangebracht.
Nieuwe Ideeën voor Bandenmanagement
"Een ander idee dat we hebben besproken was om voor races die meestal droog en zonnig zijn, zoals Bahrein, Abu Dhabi, Jeddah, niet alle banden op de velgen te passen," zei Isola.
Op vrijdag komt de F1 Commissie bijeen op Spa-Francorchamps waar een beslissing wordt genomen over de voorgestelde bandenwarmerban van 2024. Volgens Auto Motor und Sport kan de uitkomst van die beslissing bepalen of Pirelli de bandenleverancier van F1 blijft in 2025 of dat het stokje wordt overgedragen aan Bridgestone.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties