9 reacties | 1095x gelezen
25-07-2023 09:59
ewald | Afgelopen weekend zagen we een nieuwe benadering van de Formule 1-kwalificatie tijdens de Grand Prix van Hongarije. Pirelli, de officiële bandenleverancier, introduceerde het Alternative Tyre Allocation-format, een systeem waarbij de coureurs in Q1 op harde banden, in Q2 op medium banden en in Q3 op zachte banden kwalificeren. Een initiatief genomen in het kader van milieuvriendelijkheid, aangezien dit betekent dat Pirelli minder banden hoeft te leveren: elf sets per coureur in plaats van de gebruikelijke dertien.
Bron: Formule1nieuws
Max Verstappen, de Nederlander die rijdt voor Red Bull Racing, uitte openlijk zijn ongenoegen over dit nieuwe format. Volgens hem beperkt de vermindering van het aantal bandensets de mogelijkheden tijdens de vrije training aanzienlijk. Dit leidt tot minder actie op het circuit, wat de beleving voor zowel de coureurs als de toeschouwers vermindert.
Pirelli's Antwoord: Leren en Verbeteren
Pirelli's reactie op de kritiek was er een van vastberadenheid. Mario Isola, hoofd van Pirelli's bandenafdeling, bevestigde dat het nieuwe format opnieuw zou worden getest tijdens de Grand Prix van Monza in september. Volgens Isola biedt het nieuwe format een interessante uitdaging en maakt het de kwalificatie onvoorspelbaarder. Dit zou de strategische elementen van de race versterken, waardoor de spanning en opwinding voor de fans toenemen.
De Rol van Zachtere Banden: Een Stap in de Goede Richting?
Naast het nieuwe format experimenteerde Pirelli ook met zachtere banden tijdens de race in Hongarije. Deze keuze was opmerkelijk en ongebruikelijk. Volgens Isola was de keuze echter succesvol. De zachtere banden maakten het mogelijk voor de coureurs om flexibeler te zijn in hun strategieën, wat bijdroeg aan een onvoorspelbaarder en daardoor spannendere race.
De Toekomst van het Kwalificatieformat: Wat Brengt Monza?
Hoewel Verstappen's initiële reactie op het nieuwe format kritisch was, heeft Pirelli duidelijk gemaakt dat het in september opnieuw zal worden getest in Monza. De kenmerken van het Monza-circuit verschillen sterk van die van de Hungaroring, wat zal bijdragen aan de verzameling van nuttige gegevens voor Pirelli.
Het blijft nog te bezien hoe Verstappen en andere coureurs zich zullen aanpassen aan dit nieuwe format en hoe het de dynamiek van de race zal beïnvloeden. Wat we wel weten, is dat het nieuwe format en de keuze voor zachtere banden zorgen voor een nieuw en spannend hoofdstuk in de Formule 1.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties