Menu
© Alpine
Nieuws

Renault streeft naar motoraanpassing ondanks huidige ontwikkelingsstop

9 reacties | 1235x gelezen
24-07-2023 22:17

ewald | Alpine heeft in het huidige seizoen weinig om over naar huis te schrijven. De prestaties van het raceteam zijn tot dusver ondermaats. Volgens het team zelf ligt het probleem bij een tekort aan motorvermogen, en hun ambitie is om hun motor te verbeteren ondanks de momenteel geldende engine freeze.

Bron: Formule1nieuws

Het afgelopen weekend op de Hungaroring was er een die het Alpine-team snel wil vergeten. Bij de Grand Prix van Hongarije vielen zowel Esteban Ocon als Pierre Gasly uit, zonder dat ze er iets aan konden doen. Voor Alpine was het een harde pil om te slikken, vooral na de uitvalbeurt tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië.

Alpine's worsteling met motorvermogen
Na de Grand Prix van Hongarije gaf teambaas Otmar Szafnauer toe dat de Franse renstal ook problemen heeft met de motor. Honda kondigde in 2020 aan dat ze de Formule 1 na het 2021-seizoen zouden verlaten. Red Bull, zonder eigen motorfabrikant, heeft gezorgd dat de ontwikkeling van de F1-motoren bevroren is tot 2026.
Hierdoor heeft Red Bull Powertrains opgezet en werken ze hard aan hun eigen motor.
In deze context lijkt Alpine achter te blijven, met hun auto's die verder wegzakken in de tijdenlijst. Szafnauer gelooft dat dit een indicatie is voor een noodzakelijke verandering in het reglement.

Noodzaak tot motoraanpassingen
Szafnauer stelt dat de huidige prestaties van hun Renault-motor significant lager zijn. Christian Horner, die eerder de behoefte van teams aan actie benadrukte bij een discrepantie in de snelheid van de motoren, is het hiermee eens.

"Ik ben blij dat Christian dit heeft opgemerkt. De ontwikkeling van de motoren werd stopgezet vanwege Honda's vertrek uit de koningsklasse en Red Bull had geen motorafdeling om de ontwikkeling voort te zetten. We waren het allemaal eens dat dit in het voordeel van Red Bull was," zei Szafnauer.

Mogelijkheid tot upgrades
Bij een significant achterblijvende motor moet er gekeken worden naar een mogelijke oplossing. Volgens Szafnauer is het niet zo dat niemand aan de motor durft te werken. Integendeel, er wordt continu aan gewerkt.

"Je mag altijd betrouwbaarheidsproblemen oplossen. En soms zit er in deze oplossingen een power upgrade verborgen, afhankelijk van welk deel van de betrouwbaarheid je probeert te herstellen," zei Szafnauer.

Wat de toekomst brengt
Teamleiders en coureurs zijn inmiddels wel gewend aan de motorbevriezingen. Szafnauer herinnert zich de ontwikkelingsstop van de V8 in 2007. Volgens hem is er veel wat vermomd is als betrouwbaarheid, maar eigenlijk zorgt voor een toename in kracht.

Wat de toekomst ook moge brengen, het is duidelijk dat Alpine en Renault naar een oplossing zoeken om hun prestaties te verbeteren en zo meer competitie te bieden in de Formule 1.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;