Menu
© Red Bull
Nieuws

Verstappen bekritiseert nieuw kwalificatie-format en pleit voor behoud huidige bandenreglement

9 reacties | 992x gelezen
23-07-2023 11:37

ewald | In het heetst van de Formule 1-strijd laat Max Verstappen zijn ongenoegen blijken over het experimentele kwalificatieformat dat tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije werd getest. Het Alternative Tyre Allocation-format, waarbij coureurs in verschillende kwalificatiesessies op verschillende banden moeten rijden, is niet in goede aarde gevallen bij de Nederlander. In een uitgesproken interview met Viaplay liet Verstappen duidelijk merken wat hij van het nieuwe format vindt en waarom hij pleit voor behoud van het huidige bandenreglement.

Bron: ViaPlay

Duurzaamheid versus prestaties
Het nieuwe bandenreglement heeft als voornaamste doel om het aantal bandensets terug te brengen en daarmee duurzamer te werk te gaan. In theorie zou dit op jaarbasis tot wel 4000 banden kunnen schelen, een aanzienlijke vermindering van ongeveer 920 sets. Deze milieuvriendelijke benadering spreekt Verstappen echter totaal niet aan. Hij betoogt dat de beperkte beschikbaarheid van bandensets tijdens de vrije trainingen het voor de coureurs bijna onmogelijk maakt om zich goed voor te bereiden op de kwalificatie en de race.

Beperkte vrijheid tijdens vrije trainingen
Verstappen bekritiseert de situatie waarbij hij zich gedwongen ziet om tijdens de vrije trainingen uiterst zuinig met zijn banden om te gaan. Met slechts één set banden ter beschikking, voelt hij zich beperkt in zijn mogelijkheden om waardevolle data te verzamelen en zich optimaal af te stemmen op het circuit. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de prestaties van de coureurs, maar ook voor de kijkervaring van het publiek, aangezien er minder actie op de baan te zien is.

Kritiek op duurzaamheidsargument
Verstappen zet ook vraagtekens bij het duurzaamheidsargument achter het nieuwe format. Hij wijst erop dat het besparen van slechts twee sets banden per weekend weinig impact heeft in vergelijking met het grotere plaatje. Bovendien wijst hij op het verspillende gebruik van regenbanden die tijdens een raceweekend vaak ongebruikt worden weggegooid. Hiermee wordt duidelijk dat het nieuwe bandenreglement in zijn ogen niet het gewenste duurzaamheidseffect zal bereiken.

Klaar met overbodige maatregelen
Niet alleen het nieuwe bandenreglement kan op weinig begrip rekenen van Verstappen, ook het voornemen om bandenwarmers af te schaffen onder het mom van duurzaamheid vindt hij onnodig. Volgens Verstappen is het energieverbruik van bandenwarmers relatief gering en zijn er andere gebieden waarop duurzame maatregelen effectiever kunnen zijn. Hij is van mening dat het Formule 1-circus zich beter kan richten op zinvolle duurzaamheidsinitiatieven die een daadwerkelijke impact hebben op het milieu.

Conclusie
Max Verstappen is resoluut in zijn afwijzing van het nieuwe kwalificatieformat, dat volgens hem ten koste gaat van de prestaties en de kijkervaring in de Formule 1. Het idee om duurzamer te werk te gaan is volgens Verstappen prijzenswaardig, maar hij ziet het nieuwe bandenreglement als een ondoeltreffende maatregel die weinig verschil zal maken in het streven naar duurzaamheid. Als coureur pleit hij voor behoud van het huidige bandenreglement, zodat de rijders optimale vrijheid krijgen tijdens de vrije trainingen en het publiek wordt getrakteerd op spektakel op de baan.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;