9 reacties | 948x gelezen
23-07-2023 01:29
ewald | De Grand Prix van Hongarije beloofde een spannende strijd te worden voor Carlos Sainz en zijn team, Ferrari. Helaas moest Sainz genoegen nemen met de elfde startpositie na een lastige kwalificatiesessie op de Hungaroring. Terwijl zijn teamgenoot, Charles Leclerc, naar de zesde startplaats racete met een gelijkwaardige bolide, leek Sainz te kampen met een bijzonder Ferrari-probleem dat hem parten speelde tijdens de kwalificatie.
Bron: Formule1nieuws
Het Kwalificatieformat en de Medium Banden
Volgens Sainz was het nieuwe kwalificatieformat één van de oorzaken van zijn vroegtijdige exit. Tijdens Q2 werden de coureurs verplicht om op medium banden te rijden, wat voor problemen zorgde bij de Spaanse coureur. "Ik voelde me het hele weekend al raar als ik op de medium banden reed. Om één of andere reden hebben we altijd moeite in de eerste sector om deze banden aan de praat te krijgen," verklaarde hij tegenover de pers.
De moeilijkheid om de medium banden op temperatuur te krijgen bleek een uitdaging voor Sainz en het Ferrari-team. In vergelijking met de harde compound banden, die verplicht waren tijdens het eerste deel van de kwalificatie, leek Sainz minder moeite te hebben met deze banden. Desalniettemin was het nog steeds een uitdaging om ze optimaal te laten presteren.
Het Cruciale Moment in Q2
Sainz wist al snel dat het een lastige sessie zou worden zodra hij de medium banden tijdens de vrije training op zijn auto geschroefd kreeg. In Q1 wist hij nog zonder al te veel problemen door te komen, maar in Q2 merkte hij al snel dat hij grip tekortkwam en moeite had om een goede ronde neer te zetten. Het verschil met de tiende plaats was minimaal, slechts twee duizendsten van een seconde.
"Ik had echt te weinig grip en dat was jammer," aldus Sainz. Het team van Ferrari staat nu voor de taak om te analyseren waarom de auto moeite heeft om te presteren op de medium banden. Ondanks de tegenslag toonde Sainz zich optimistisch en geloofde hij dat het team het probleem zou begrijpen en oplossen.
Competitiviteit op Zachte en Harde Banden
Sainz benadrukte dat de competitiviteit van Ferrari vooral tot uiting komt op zachte en harde banden. Op de medium banden lijkt het team echter nog te worstelen. "We hadden verwacht op dit circuit er beter voor te staan," merkte hij op. Dit duidt op een specifiek probleem dat aangepakt moet worden om de prestaties te verbeteren.
Kritiek op het Nieuwe Kwalificatieformat
Hoewel Sainz het nieuwe kwalificatieformat interessant vindt, uitte hij zijn bezorgdheid over de rest van het weekend. Op vrijdag stond het team meer in de garage dan dat ze konden oefenen, omdat er niet genoeg banden beschikbaar waren. Hij stelde de vraag of het nieuwe format wel duurzaam is, gezien de overtollige sets van inters en wets die vaak ongebruikt blijven gedurende een weekend.
Conclusie
Ondanks de teleurstellende kwalificatie op de Hungaroring blijft Carlos Sainz positief en vol vertrouwen in het potentieel van het Ferrari-team. Het bijzondere probleem met de medium banden zal grondig geanalyseerd worden, zodat toekomstige races betere resultaten kunnen opleveren. Het team zal blijven werken aan het verbeteren van de prestaties op alle bandentypes om competitiever te worden in het Formule 1-seizoen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties