Menu
© Red Bull
Nieuws

Verstappen weinig in actie om banden te sparen

9 reacties | 1912x gelezen
21-07-2023 20:11

ewald | In de aanloop naar de Grand Prix van Hongarije heeft Max Verstappen zich op een opvallende elfde positie gekwalificeerd tijdens de tweede vrije training. Hoewel sommigen zich wellicht zorgen maken over deze plaatsing, maakt de Nederlander zich allerminst druk. Red Bull Racing hanteert namelijk een strategie waarbij banden worden gespaard voor de race. Verstappen zelf lijkt echter wat sceptisch te zijn over deze aanpak. In dit artikel duiken we dieper in op de achtergrond van Verstappen's beslissing en de updates die hij dit weekend toepast om zijn zesde pole position op rij en zevende achtereenvolgende zege te behalen.

Bron: Formule1nieuws

Updates aan de Red Bull
Dit weekend verschijnt Verstappen aan de start met een aantal belangrijke updates aan zijn Red Bull-bolide. Zo zijn de 'brievenbus'-sidepods, een concept dat eerder al werd geïntroduceerd, verder doorontwikkeld om de aerodynamica te optimaliseren. Daarnaast zijn er nieuwe flappen op de voorvleugel gemonteerd en is de koeling van de auto verbeterd. Deze verbeteringen zijn cruciaal voor Verstappen om een topprestatie neer te zetten op de uitdagende Hungaroring.

Strategie voor het weekend
In Hongarije wordt dit weekend een alternatief kwalificatieformat getest. Dit houdt in dat tijdens Q1 de harde band wordt gebruikt, gevolgd door Q2 op de medium band, en pas in Q3 wordt overgestapt op de zachte band. Door dit format hebben de teams minder bandensets tot hun beschikking over het hele weekend, wat leidt tot een voorzichtige benadering in de trainingen.

Verstappen zelf geeft aan dat deze aanpak tot gevolg heeft dat er op vrijdag minder wordt gereden dan normaal. Hij uit zijn zorgen over het gebrek aan actie voor het publiek, dat op de vrijdag graag de auto's op volle snelheid over het circuit ziet razen. Wellicht is het een goed idee om dit format in de toekomst te herzien, zodat het publiek meer actie te zien krijgt.

Analyse van de updates
Na de tweede vrije training op de Hungaroring kon Verstappen nog weinig zeggen over de effectiviteit van de nieuwe updates. De data die verzameld is tijdens de training zal grondig worden geanalyseerd door Verstappen en zijn team van engineers. Het doel is om te kijken of de correlatie tussen de bevindingen in de windtunnel en op het circuit klopt. Deze data zal van cruciaal belang zijn voor het fine-tunen van de auto en het bepalen van de optimale afstelling voor de race.

Optimisme over de longrunpace
Ondanks het gebrek aan actie tijdens de tweede vrije training, was Verstappen optimistisch over de prestaties van zijn bolide. Hij merkte op dat de auto goed aanvoelde en dat de long run veelbelovend was. Hoewel het lastig is om op basis van één ronde de exacte snelheid te bepalen, lijkt de algemene indruk te zijn dat de auto competitief is. Verstappen vertrouwt dan ook op een sterke performance tijdens de race.

Conclusie
De strategie van Red Bull Racing om banden te sparen tijdens het alternatieve kwalificatieformat lijkt effect te hebben op het aantal gereden rondes tijdens de trainingen.
Verstappen's scepticisme over deze aanpak is begrijpelijk, gezien het enthousiaste publiek dat op vrijdag graag meer actie ziet. Desalniettemin zijn de uitgevoerde updates aan de Red Bull-bolide van cruciaal belang voor Verstappen's jacht op zijn zesde pole position en zevende overwinning op rij. De analyse van de data en de correlatie tussen windtunnel en circuit zullen de komende dagen bepalend zijn voor het fine-tunen van de auto. Met Verstappen's optimisme over de longrunpace, lijkt het erop dat we een competitieve en spannende Grand Prix van Hongarije kunnen verwachten.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;