9 reacties | 1888x gelezen
21-07-2023 09:41
ewald | In het kader van hun recente aerodynamische upgrade, zou Red Bull's RB19 dit seizoen nog dominanter kunnen worden op de grid en mogelijk zelfs sneller zijn dan ooit tevoren tijdens de Hongaarse Grand Prix. Het team heeft zich ondanks beperkingen in de windtunnel weten te onderscheiden door slim gebruik te maken van een innovatieve ontwerpaanpak, waardoor ze als het ware een 'gratis upgrade' hebben verkregen zonder hun toegewezen windtunneltijd te benutten.
Bron: F1 TV
Volgens deskundige analist Sam Collins, die zijn inzichten deelde op F1 TV, kan Red Bull naar verwachting meer dan twee tienden van een seconde sneller per ronde zijn dankzij deze nieuwste autoupgrades. Dit zou hen een aanzienlijk voordeel kunnen geven in de strijd om de overwinning op de Hungaroring. Hoewel er enige suggestie was dat andere teams het gat aan het dichten waren in de afgelopen weken, heeft Red Bull met deze recente veranderingen een strategische zet gedaan om hun voorsprong te vergroten.
Een van de meest opvallende veranderingen aan de RB19 is de volledig herontworpen zijdelingse luchtinlaat. Het team heeft gekozen voor een zeer nauwe opening voor de radiatorduct, wat heeft geleid tot een compleet nieuw koelsysteem. Dit radicale ontwerp lijkt veelbelovend en zou de aerodynamische efficiëntie van de wagen kunnen verbeteren, waardoor ze een belangrijk competitief voordeel behalen.
Teamleider Christian Horner heeft eerder aangegeven dat het team zich nu vooral richt op de ontwikkeling van hun 2024 auto, maar dat betekent niet dat ze hun huidige machine hebben verwaarloosd. Het team heeft de uitdaging aangepakt om slim te werken binnen de opgelegde windtunnelbeperkingen, die het gevolg waren van het overschrijden van het F1-kostenplafond in 2021. Als straf verloren ze 10 procent van hun windtunneltijd voor dit jaar.
De echte meesterzet van Red Bull was echter om hun radiator-herontwerp buiten de windtunneltijd te laten vallen, wat hen een onverwachte 'gratis upgrade' opleverde. Dit heeft hun concurrenten verrast en geeft Red Bull een potentieel concurrentievoordeel zonder de noodzaak om extra toegewezen tijd in de windtunnel te gebruiken. Het feit dat deze wijziging geen invloed heeft op hun windtunneltijd is een slimme zet geweest van het team, die hen een waardevolle troef heeft gegeven in hun streven naar succes.
Hoewel deze innovatieve zet van Red Bull veelbelovend lijkt, kan het effect van de upgrade niet volledig worden voorspeld. In de Formule 1-wereld is gebleken dat drastische veranderingen aan een racewagen niet altijd onmiddellijk succes opleveren. Soms hebben teams tijd nodig om de nieuwe configuratie te optimaliseren en te fine-tunen. Zoals we eerder zagen bij Ferrari tijdens de Grand Prix van Spanje, kan een ingrijpende wijziging ook risico's met zich meebrengen, zelfs voor topteams zoals Red Bull.
Desalniettemin lijkt Red Bull goed voorbereid en zijn ze vastberaden om het potentieel van deze upgrade te maximaliseren. Met Max Verstappen aan het stuur, die momenteel op zijn top presteert, kunnen we uitkijken naar een boeiende strijd op het Hongaarse circuit.
Conclusie
Red Bull heeft met hun slinkse aanpak een opmerkelijke prestatie geleverd door een 'gratis upgrade' te verkrijgen voor hun RB19. Het team heeft strategisch gebruikgemaakt van hun toegewezen middelen en windtunnelbeperkingen om een radicale herontwerpwijziging buiten de toegewezen tijd te laten vallen. Hierdoor kunnen ze naar verwachting hun voorsprong op de grid vergroten en hun dominantie in het huidige F1-seizoen voortzetten. De uitkomst van deze gewaagde zet blijft echter afwachten, maar met Max Verstappen als hun sterspeler is Red Bull vastberaden om alles uit de kast te halen voor succes op de Hungaroring.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties