9 reacties | 1076x gelezen
20-07-2023 14:59
ewald | Het Formule 1-reglement van 2026 staat nog wel even op zich te wachten, maar de discussies zijn al in volle gang. Christian Horner, teamchef van Red Bull Racing, waarschuwt dat de nieuwe motoren in 2026 de sport kunnen beïnvloeden. Maar welke kritiekpunten zijn terecht en welke zijn gebaseerd op onjuiste simulaties? Hieronder de informatie die we verzameld hebben.
Bron: Auto motor und sport
De Nieuwe Motorenformule van 2026
Het aandrijfmechanisme voor het Formule 1-seizoen 2026 introduceert niet alleen verbrandingsmotoren met klimaatneutrale brandstof, maar ook een aanzienlijke toename van het elektrische aandeel. Momenteel levert de MGU-K 120 kilowatt (163 pk) aan het totale vermogen. In 2026 zal dit echter stijgen naar 350 kilowatt (475 pk).
Dit heeft gevolgen voor het gewicht van de aandrijfeenheden, dat naar verwachting met ongeveer 40 kilogram zal toenemen tot 190 kilogram. Daarnaast moet de elektrische energie betrouwbaar worden teruggewonnen.
Chassis draait op voor Aandrijfzonden
Horner schetste onlangs een zorgwekkend scenario. Niet alleen vanwege het toenemende gewicht dat langzaam in de dimensies van sportwagens kruipt. "Hoewel de invoering van duurzame brandstoffen positief is, moeten we overwegen, voordat het te laat is, welk verhouding van elektrisch vermogen en prestaties uit de verbrandingsmotor we nastreven. We mogen geen technische Frankenstein-auto's creëren, waarbij het chassis moet boeten voor de zonden van de aandrijving," waarschuwde Horner.
Met dit "boeten" verwijst Horner naar de beoogde actieve aerodynamica, die moet helpen om voldoende energie terug te winnen door de luchtweerstand op rechte stukken te verminderen. "Hierdoor zal er onvoldoende windschaduw en DRS-effect zijn om in te halen," vreest Horner.
Hij stelde daarom voor: "De verbrandingsmotor moet geen generator worden om de batterij op te laden. We kunnen het ons niet veroorloven dat de coureurs op de rechte stukken moeten terugschakelen om de batterijen op te laden. Dit kunnen we voorkomen door het elektrische vermogen ten opzichte van het verbrandingsvermogen aan te passen. Het hoeft niet veel te zijn. Vijf tot tien procent meer vermogen in de richting van de verbrandingsmotor zou al een beter platform creëren voor de chassisregels."
Zorgen over Actieve Aerodynamica
Na Horner's bevlogen toespraak in Oostenrijk, werden andere fabrikanten onmiddellijk alert. Bij Ferrari en Mercedes wordt vermoed dat Red Bulls waarschuwingen vooral bedoeld zijn om optimale omstandigheden te creëren voor Red Bulls eigen motorproject.
Een concurrent vermoedt zelfs dat Red Bull het nieuwe motorreglement het liefst wil uitstellen totdat er een goed technisch plan is ontwikkeld om het probleem van gewicht en energieopwekking zonder nadelen op te lossen. "Red Bull wil het liefst zo lang mogelijk doorgaan met het bestaande reglement. Met de technische voorsprong die Red Bull heeft, zou ik dat ook doen," merkte deze concurrent op.
F1-Technische Chef geeft reactie
Formule 1-technisch directeur Pat Symonds vindt de bezorgdheid van Horner overdreven. Volgens Symonds zijn ze gebaseerd op simulaties van negen maanden geleden, terwijl de ontwikkelingen op technisch gebied inmiddels veel verder zijn gevorderd en nog verder zullen gaan. Hij verklaarde dat de rondetijden na de laatste tests vergelijkbaar zijn met die van nu en dat de rijprestaties ook weinig veranderen.
Gewicht blijft een Knelpunt
Een probleem dat lastig op te lossen blijft, is het gewicht. De grotere batterijen en krachtigere elektromotoren, evenals het verdwijnen van de MGU-H, zijn al in het totale gewicht van 190 kilogram verrekend, maar Symonds hoopt dat dit nog verder naar beneden kan worden gebracht. Mercedes-Motorenchef Hywell Thomas stelde zelfs dat meer technologische vrijheid het mogelijk zou maken om vergelijkbare batterijen van vergelijkbare grootte en gewicht te krijgen als die van nu.
Conclusie
Al met al is het duidelijk dat de nieuwe motorenformule voor 2026 een delicate balans vereist tussen elektrisch vermogen en verbrandingsmotorprestaties, met als doel de aerodynamica te optimaliseren en tegelijkertijd te zorgen voor een uitdagende en competitieve Formule 1-show. De komende jaren zullen bepalend zijn voor de ontwikkelingen in deze spannende fase van de koningsklasse van de autosport.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties