Menu
© Pirelli
Nieuws

Viaplay kondigt ingrijpende reorganisatie aan: kwart van werknemers ontslagen en focus op Nederlandse markt blijft

9 reacties | 1087x gelezen
20-07-2023 11:40

ewald | Viaplay, de Zweedse streamingsdienst, heeft vandaag aangekondigd dat het drastische maatregelen zal nemen om financiële uitdagingen het hoofd te bieden. Tijdens de presentatie van de resultaten in het tweede kwartaal werd duidelijk dat er een flinke ontslagronde op komst is en dat Viaplay zich onmiddellijk zal terugtrekken uit bepaalde markten. Dit nieuws zal ongetwijfeld een impact hebben op het wereldwijde mediabedrijf.

Bron: Formule1nieuws

Een zware tijd voor Viaplay op de globale markt
Viaplay bevindt zich momenteel in een turbulente periode, gekenmerkt door een instortende beurskoers, het vertrek van een topman, prijsverhogingen, bezuinigingen en klachten van klanten. Bovendien moesten toekomstplannen worden herzien en werden producties geschrapt. Meerdere bronnen binnen de Viaplay Group hebben vorige week de geruchten bevestigd dat er een aanzienlijke ontslagronde zal plaatsvinden, zowel internationaal als in Nederland. Dit heeft tot gevolg dat maar liefst een kwart van de banen binnen het entertainmentbedrijf verloren zal gaan.

Focus op Scandinavië en Nederland
Als onderdeel van de reorganisatie heeft Viaplay aangekondigd zich nu uitsluitend te richten op de markten in Scandinavië en Nederland. De streamingsdienst zal onmiddellijk vertrekken uit de Baltische staten, terwijl de toekomst in Canada, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten ter discussie staat. Fans van Max Verstappen kunnen echter opgelucht ademhalen, aangezien Nederland een van de weinige markten is waarop Viaplay haar activiteiten nog wel zal voortzetten.

Terugval in abonnees
Viaplay had de afgelopen periode te maken met schommelingen in het aantal abonnees. Terwijl het aantal abonnees in Scandinavië gestaag groeide, liep het aantal abonnees buiten Scandinavië terug. Vooral Nederland bleek een uitdaging te zijn, waar het klantenbestand slonk, terwijl Polen juist groei liet zien. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde het aantal abonnees in Scandinavië met zo'n 700.000 en buiten Scandinavië met ongeveer een half miljoen.

Toekomstplannen voor Nederland
Desondanks heeft President-CEO Jørgen Madsen Lindemann vertrouwen in de Nederlandse markt. Viaplay zal zich naast Scandinavië blijven richten op "de ontwikkeling van de activiteiten in Nederland die binnenkort winstgevend zullen zijn." Een strategie om dit te bereiken is door de prijzen van het abonnement te verhogen. Dit geeft aan dat Viaplay vastbesloten is om de Nederlandse markt weer winstgevend te maken en haar positie in het land te versterken.

Conclusie
In een tijd waarin Viaplay te maken heeft met aanzienlijke uitdagingen, kondigt het bedrijf een omvangrijke reorganisatie aan om het hoofd boven water te houden. Het besluit om zich terug te trekken uit bepaalde markten en de focus te leggen op Scandinavië en Nederland kan cruciaal zijn voor de toekomst van het bedrijf. De ontwikkelingen bij Viaplay zullen ongetwijfeld nauwlettend worden gevolgd door zowel de entertainmentindustrie als het trouwe publiek. We zullen zien hoe deze strategische zet zich zal vertalen in de komende maanden en of het Viaplay zal helpen haar positie te verstevigen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;