Menu
© Pirelli
Nieuws

Aston Martin: Goed voorbereid op ATR-reset na sterke prestaties in F1

9 reacties | 1270x gelezen
20-07-2023 10:57

ewald | In de eerste helft van het seizoen heeft Aston Martin uitstekend gepresteerd, wat heeft geleid tot een vermindering van de belangrijke aerodynamische testtijd. Vanaf 30 juni heeft het team echter te maken met de verplichte teruggang, maar Aston Martin zegt goed voorbereid te zijn op deze aanpassing.

Bron: Formule1nieuws

Dankzij de aerodynamische efficiëntie van Aston's AMR23 en de vaardigheden van Fernando Alonso heeft het team een opmerkelijke reeks podiumplaatsen behaald - in totaal zes - gedurende de eerste helft van het seizoen. Momenteel staat het team gevestigd in Silverstone op de derde plaats in het Constructeurskampioenschap van de Formule 1, maar het blijft een geduchte concurrent voor Mercedes in de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap.

Echter, het succes van Aston Martin heeft ook een prijs: het team moet nu omgaan met de mid-season reset van zijn windtunnel- en CFD-tijd, opgelegd door het Aerodynamic Testing Reduction (ATR) systeem van de sport. De ATR van Aston Martin is daardoor teruggebracht tot 80%, wat overeenkomt met 256 windtunneltests en 1600 CFD-simulaties.

Hoewel het team een tegenslag zal ondervinden, zegt Tom McCullough, de performance director van Aston Martin, dat het zich zorgvuldig heeft voorbereid op de aanpassing. "We wisten uiteraard dat dit eraan zat te komen. Na de sterke prestaties van het team in de eerste paar races, wisten we dat we de windtunnel tijd zouden verliezen," legt de Britse ingenieur uit.

"Alle teams werken altijd aan de operationele efficiëntie in de windtunnel en dat is iets waar we ons met de manier waarop we de auto hebben ontwikkeld en begrepen hebben, op hebben voorbereid. Het is zeker een tegenvaller en je zou graag meer tijd willen hebben, maar we zijn er redelijk goed op voorbereid."

Aanpassing van de ontwikkelingsaanpak
Wat betreft het ontwikkelingsprogramma van Aston Martin, meldt McCullough dat het team dit seizoen enigszins een andere aanpak heeft gekozen dan vorig jaar, met meer nadruk op de kwalificatie. "Historisch gezien focusten we als team sterk op de raceprestaties," zegt hij. "Maar je moet ook proberen om goed te kwalificeren, en op sommige circuits is dat natuurlijk belangrijker dan op andere. We waren vorig jaar soms te veel gericht op de races, wat betreft bandenbeheer en de filosofie van de afstelling van de auto. Dit jaar hebben we bewust geprobeerd om dat beter in balans te brengen."

Toewijding aan operationele efficiëntie
Voor Aston Martin is het essentieel om zich te richten op operationele efficiëntie om de competitie voor te blijven. Het team begrijpt dat aerodynamische testtijd cruciaal is voor het behalen van succes op de baan. Door de hoge prestaties in de eerste helft van het seizoen heeft Aston Martin veel waardevolle gegevens kunnen verzamelen en analyseren, wat heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van hun auto.

Het optimaliseren van de windtunneltests en CFD-simulaties heeft het team geholpen om inzicht te krijgen in de prestaties van hun bolide en om doelgerichte aanpassingen te maken om deze verder te verbeteren.

Balans tussen raceprestaties en kwalificatie
Aston Martin erkent dat het vinden van een balans tussen raceprestaties en kwalificatie essentieel is om consistent te presteren in het F1-kampioenschap. Terwijl de races de uiteindelijke punten opleveren, kan een sterke kwalificatiepositie een enorme invloed hebben op het verloop van de race. Het team heeft dit seizoen strategisch gewerkt aan het verbeteren van hun kwalificatiesnelheid, met als doel om meer vooraan te starten in de races.

Dit heeft geresulteerd in betere kansen om punten te scoren en om competitief te zijn in de strijd om het constructeurskampioenschap.

Focus op verbetering en concurrentie
Aston Martin is vastbesloten om hun prestaties verder te verbeteren en te concurreren met de top van de Formule 1. Hoewel de ATR-reset een uitdaging vormt, heeft het team vertrouwen in hun vermogen om zich aan te passen en hun prestaties op peil te houden.

Door zich te concentreren op operationele efficiëntie, het optimaliseren van windtunneltests en CFD-simulaties, en het vinden van de juiste balans tussen raceprestaties en kwalificatie, zet Aston Martin zich in om hun positie in het kampioenschap te behouden en te verbeteren.

Met de vastberadenheid van het team, de vaardigheden van Fernando Alonso en de technische expertise van het gehele team, zal Aston Martin zeker een krachtige concurrent blijven in de tweede helft van het F1-seizoen. Het team kijkt ernaar uit om uitdagende races aan te gaan en te strijden voor podiumplaatsen om hun positie in het Constructeurskampioenschap te versterken.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;