9 reacties | 1995x gelezen
18-07-2023 15:07
ewald | Voor het eerst in hun geschiedenis overweegt Haas, het Formule 1-team dat klant is bij Ferrari, een nieuwe ontwerpbenadering te volgen. Sinds hun intrede in het Formule 1-circuit in 2016, hebben de Amerikanen grotendeels het ontwerpfilosofie van Ferrari overgenomen. Echter, nu lijkt het erop dat het tijd is voor een andere aanpak. Na de grote successen van de Mercedes-klantenteams McLaren en Williams, die het neerwaartse sidepod-concept van Red Bull hebben gekopieerd, staat Haas op het punt een vergelijkbaar ontwerptraject in te slaan. Simone Resta, de technisch directeur van Haas, heeft toegegeven dat het team mogelijk hun concept enigszins zal veranderen en dat ze wellicht ook een bladzijde uit het boek van Red Bull moeten halen.
Bron: Formule1nieuws
De focus op de carrosserie van de wagen
Resta heeft erkend dat de carrosserie veel aandacht krijgt in de Formule 1-wereld, vanwege de glamour en esthetiek die ermee gepaard gaan. Hij benadrukte de verschillende delen van de carrosserie, zoals het onderste deel, de zijkant en het achterste gedeelte. Hierbij merkte hij op dat Haas verschilt van de andere teams, met name in het achterste gedeelte van de wagen. Hoewel ze sinds medio 2021 de beste optie voor hun wagen hebben gekozen, blijven ze het ontwerp evalueren. Resta gaf aan dat ze mogelijk veranderingen zullen doorvoeren, maar dat dit nog nader bekeken moet worden.
Tegenvallende resultaten voor Haas
Op dit moment bevindt Haas zich op de achtste plaats in het constructeurskampioenschap, met slechts 11 punten, zelfs achter Williams. Opmerkelijk is echter dat Nico Hülkenberg, de coureur van Haas, dit seizoen tijdens de kwalificaties even snel was als Sergio Perez van Red Bull, met elk vier optredens in Q3. Helaas heeft Haas moeite gehad om dezelfde snelheid in de races vast te houden, net als Ferrari overigens.
Tijd dringt voor Haas
Resta erkent dat het team snel moet beslissen of ze dit seizoen of in 2024 afstappen van de ontwerpfilosofie van Ferrari, omdat de tijd begint te dringen. Het upgraden van de huidige wagen wordt steeds moeilijker naarmate het seizoen vordert, maar met nog enige tijd tot het einde van het jaar is er technisch gezien nog ruimte om de volledige carrosserie te veranderen als dit de wagen sneller maakt.
Conclusie
Haas staat op een belangrijk kruispunt in hun Formule 1-avontuur. Na jarenlang het ontwerp van Ferrari te hebben gevolgd, overwegen ze nu een nieuwe benadering, geïnspireerd door Red Bull. De carrosserie van de wagen speelt een cruciale rol en het team staat voor de uitdaging om te bepalen welke ontwerpkeuzes hen het beste resultaat zullen opleveren. Met de tijd die begint te dringen, zal Haas snel moeten handelen om ervoor te zorgen dat ze competitief blijven en mogelijk hun positie in het constructeurskampioenschap verbeteren. Het is een spannende tijd voor Haas en de komende beslissingen zullen een grote impact hebben op hun toekomst in de Formule 1.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties