Menu
© Williams
Nieuws

Williams Formule 1-team zoekt bondgenoten om investeringen mogelijk te maken

9 reacties | 989x gelezen
18-07-2023 14:08

ewald | Het Williams Formule 1-team staat voor de uitdaging om te investeren in een betere infrastructuur, maar wordt belemmerd door de financiële regels. Om een uitzondering te krijgen, heeft Williams de goedkeuring van de concurrentie nodig. Echter, zij zijn alleen bereid te geven wat ze zelf nodig hebben.

Bron: Formule1nieuws

Williams streeft naar verbeterde infrastructuur
In de wereld van de Formule 1 zijn er altijd wel opmerkelijke gebeurtenissen te vinden. Eén daarvan is de situatie waarin het Williams-team zich bevindt. Ze willen graag investeren in een betere infrastructuur, maar worden beperkt door de financiële regels. Deze regels staan slechts $36 miljoen aan kapitaalinvesteringen verspreid over vier jaar toe.
En dat bedrag is praktisch al uitgeput. Ondanks het feit dat Williams de afgelopen 15 jaar met een budget van $99 miljoen het laagst presterende Britse team is.

De geleidelijke neergang van dit historische raceteam sinds de scheiding van BMW eind 2005, blijft nog steeds een uitdaging voor de huidige teambaas James Vowles. Toen de sponsoring uitbleef en er steeds minder geld in de kas zat, moest Frank Williams zien te overleven met wat hij had. Het merendeel van het geld werd geïnvesteerd in het racebedrijf zelf. Hierdoor zijn ontwikkelingshulpmiddelen zoals de windtunnel, de simulator en de testbanken verouderd geraakt, hoewel ze ooit de norm waren.

James Vowles: Het brengen van Williams terug naar de top van de Formule 1
James Vowles heeft als doel gesteld om Williams weer terug te brengen naar de top van de Formule 1. In de magere jaren heeft het team alleen in 2013 en 2020 wat geld kunnen vrijmaken voor moderniseringsmaatregelen. Er is echter nog veel werk te doen. Op de lijst staan onder andere de vernieuwing van de windtunnel, simulator, software en testbanken voor het onderstel, de versnellingsbak en de remmen. Ook de machineparkfaciliteiten moeten worden uitgebreid, zodat Williams weer in staat is om alles zelf te produceren. "Uitbesteden betekent dubbele tijd en driedubbele kosten", legt Vowles uit.

Als Williams al zijn wensen zou kunnen vervullen, zou het team $142 miljoen op het investeringsfront hebben. "Maar we hebben de $36 miljoen al uitgegeven aan de meest dringende aankopen", betreurt Vowles. Er zijn al productiemachines en een windtunnel besteld. Alleen wat boven de $55 miljoen uitkomt, wordt toegerekend aan de kapitaalinvesteringen.

Simulatorwachten: Twee jaar geduld voor Williams
De gewenste nieuwe simulator staat klaar om gekocht te worden. Vowles zou hem het liefst morgen al kopen, maar de financiële regels verbieden hem om dit vóór 2025 te doen. "We willen niet twee jaar wachten. Dan is de simulator pas klaar in 2027."

De locatie Grove is in de loop der jaren verouderd geraakt. Williams wil hier grootschalig in investeren, maar heeft de goedkeuring van de andere teams nodig. Zal het bedrag voor kapitaalinvesteringen (CapEx) worden verhoogd?

Nu moet de voormalige strategisch directeur van Mercedes bij de andere teams langs gaan om steun te zoeken voor regelwijzigingen of uitzonderingsvergunningen. Bij de volgende vergadering van de Formule 1-commissie zal worden besproken of het bedrag voor kapitaalinvesteringen (CapEx) van $36 miljoen naar $80 miljoen kan worden verhoogd. Dit zou een eerste stap zijn.

De FIA heeft al aangegeven dat ze akkoord zouden gaan met deze verhoging voor Williams. Maar om een snelle regelwijziging door te voeren, moeten vijf van de tien teams ermee instemmen. Vowles verwacht alleen steun van Sauber en Aston Martin. Bij Alpine en Mercedes heeft hij al zijn twijfels.

De concurrentie heeft Williams al laten weten welk bedrag ze zouden goedkeuren voor een uitzonderingsregel. Dit is interessant, omdat dit vermoedelijk precies het bedrag is dat de tegenstanders zelf in de komende jaren boven het toegestane niveau willen uitgeven aan infrastructuuruitgaven.

Sauber heeft geen limiet genoemd omdat Audi zelf ook flink moet investeren in het raceteam uit Hinwil. Aston Martin zou akkoord gaan met $93 miljoen. Gezien de recent geopende nieuwe fabriek vraag je je af waarom Lawrence Stroll nog meer geld zou willen uitgeven. Red Bull zou $54 miljoen goedkeuren, Alpine $50 miljoen, Mercedes en Ferrari elk $24 miljoen. Het oude reflex speelt hierbij ook een rol: de concurrentie niet sterker maken.

Het Williams-team staat voor een uitdagende taak om bondgenoten te vinden en zo de nodige investeringen mogelijk te maken. Alleen met de steun van andere teams kan Williams de infrastructuur upgraden en zich weer meten met de top van de Formule 1.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;