9 reacties | 1135x gelezen
18-07-2023 13:50
ewald | Vier teams hebben zich aangemeld voor posities in het Formule 1-veld. Twee van hen hebben groen licht gekregen van de FIA. Nu is het aan de Formule 1-functionarissen om te beslissen. Maar in het geval van Andretti Autosport zou er een machtsstrijd kunnen ontstaan. Wij leggen de achtergronden uit.
Bron: Auto motor und sport
De Formule 1 is een aantrekkelijk podium geworden. Wie vandaag de dag een half miljard dollar investeert om toe te treden tot de koningsklasse, is binnen de kortste keren 800 miljoen waard. Maar daarvoor moet je eerst een ticket krijgen om tot de exclusieve kring toegelaten te worden. Het sportreglement biedt plaats aan twaalf teams met 24 auto's.
In februari hebben vier teams een aanvraag ingediend. Na een formele beoordeling van de vragenlijsten heeft de FIA de vier kandidaten nader onderzocht om te bepalen of ze technisch, personeelstechnisch en financieel in staat zouden zijn om een Formule 1-project te realiseren.
Tot op heden zijn de vier sollicitanten nog niet officieel bekendgemaakt. In de paddock wordt gefluisterd dat naast de twee bekende namen, Andretti Autosport en Hitech Grand Prix, ook een project genaamd "Lucky Sun" van een vermogende Chinees uit Hongkong en Rodin Motorsport uit Nieuw-Zeeland hun aanvraag hebben ingediend.
Achter Rodin schuilt de Australische miljardair David Dicker, die zijn fortuin heeft vergaard met de verkoop van computerhardware en -software.
Afkeer bij de teams
Eind juli zou het beoordelingsproces van de FIA moeten zijn afgerond, maar nu al komt naar buiten dat Andretti en Hitech GP groen licht zouden kunnen krijgen. Nu is het aan de Formule 1 om te beslissen. Theoretisch kan Liberty bezwaar maken tegen de aanvragen. Op het hoofdkantoor van de Formule 1 houdt men zich bewust op de achtergrond en laat men liever de teams voor zich spreken. Met uitzondering van Alpine zijn de teams echter negatief gestemd.
Alpine steunt de aanvraag van nieuwe gegadigden, omdat het Franse raceteam de eerste keuze zou zijn voor motoren en een samenwerking op het gebied van het chassis. Feitelijk hebben alle vier de kandidaten al met Alpine gesproken. Allen zijn zich ervan bewust dat ze alleen met het Haas-Ferrari-model kunnen instappen in de Formule 1. Voor Alpine zou dat een welkome inkomstenbron zijn.
Het draait ook bij de andere teams om geld, ook al uiten ze dat niet zo expliciet. De 200 miljoen dollar die elke nieuwkomer op tafel moet leggen als compensatie voor de gevestigde teams is voor hen niet genoeg. Ze schatten de compensatie eerder op 600 miljoen dollar. Bovendien zouden ze graag inspraak willen hebben bij het toelatingsproces van nieuwe teams. Op dit moment hebben ze nog geen vetorecht.
De gevestigde teams zijn tegen nieuwkomers. De redenen zijn voornamelijk van financiële aard.
Geen toegevoegde waarde voor de Formule 1
Beide zaken kunnen echter pas worden verankerd in het volgende Concorde Agreement vanaf 2026. En dat is nog in de kinderschoenen. De teams formuleren hun afwijzing stoïcijns met het argument dat elke nieuwkomer de toegevoegde waarde van de serie moet vergroten. Maar wat die toegevoegde waarde precies inhoudt, zeggen ze niet.
Een autofabrikant zoals General Motors als zelfstandig team zouden ze waarschijnlijk accepteren, maar zelfs aan zo'n zwaargewicht adviseren ze om liever in een bestaand team te investeren dan helemaal opnieuw te beginnen.
Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur zegt alleen maar: "De nationaliteit van het team zou geen rol moeten spelen. Het kan geen toegangsticket zijn alleen maar omdat iemand uit de Verenigde Staten komt. We hebben al een Amerikaans team met Haas. De populariteit van de Formule 1 wordt sowieso meer bepaald door de nationaliteit van de coureurs dan door de teams."
Collega Toto Wolff herinnert eraan dat de franchisesystemen in de Amerikaanse sporten een gesloten kring zijn. Waar nieuwe clubs worden toegelaten, mogen alle aandeelhouders meepraten, inclusief de gevestigde teams. Onder die voorwaarde heeft uitbreiding zin, omdat iedereen erbij betrokken is.
Inmiddels gaat het protectionisme zo ver dat teams operationele argumenten aanvoeren tegen uitbreiding van het veld. "De meeste circuits hebben geen ruimte voor 11 garages in de pitstraat." Of: "Tijdens de kwalificatiesessies struikelen we op sommige circuits over elkaar, omdat er zoveel verkeer op de baan is. Dat is een veiligheidsrisico."
FIA-president Mohammed bin Sulayem steunt de F1-aanvraag van Andretti-Cadillac.
Wie heeft de touwtjes in handen?
Als de FIA nu één of twee aanvragers geschikt verklaart voor de Formule 1, zou daaruit een machtsstrijd kunnen ontstaan tussen de FIA en het Formule 1-management.
Misschien is dat zelfs wat de federatie wil. FIA-president Mohammed Bin Sulayem wil mogelijk aan de hand van Andretti laten zien wie de echte baas is. Het lijkt hem steeds meer te storen dat de publieke perceptie anders is. Voor de meeste mensen is Stefano Domenicali de baas.
De Formule 1 wordt gevierd vanwege uitverkochte races, volle kassa's en de bloei van de koningsklasse. De FIA krijgt kritiek vanwege onbegrijpelijke reglementen, te veel straffen en te langdurige besluitvormingsprocessen. Dat voedt blijkbaar de wens van de president om zijn macht te tonen in een aangelegenheid waarin hij denkt dat het grootste deel van de fans aan zijn kant staat.
Hitech GP zal naar verwachting het onderspit delven aan de zijde van de federatie en zich bereid tonen om te onderhandelen. Daar maakt men zich zorgen dat achter de Kazachse geldschieters mogelijk toch de oude eigenaar Dmitry Mazepin schuilgaat. Als er maar het minste vermoeden bestaat dat er Russisch geld bij betrokken is, zal de FIA ook de stekker moeten trekken.
Hoe lang kan men Andretti-Cadillac nog in de wachtkamer houden?
Andretti is een gevoelig onderwerp voor de Formule 1. Vooral omdat Andretti ook General Motors als partner kan aandragen. Er zullen zeer goede redenen moeten zijn om een project met zoveel emotionele waarde af te wijzen. Het kan gemakkelijk averechts uitpakken, omdat Andretti en General Motors in de Verenigde Staten een grote naam zijn die je niet zomaar de deur wijst.
Mogelijk speelt het plan van Michael Andretti de Formule 1 in de kaart met de nodige argumenten. Er wordt gefluisterd dat hij het grootste deel van het team in de Verenigde Staten wil vestigen en naar verluidt al in 2025 wil instappen. Dat zou betekenen dat Andretti als nieuw team binnen twee jaar twee auto's moet bouwen volgens totaal verschillende reglementen.
De Formule 1 kan een veto uitspreken tegen de nieuwe teams, maar ze kan ze niet tegenhouden. Het laatste woord over de licentieverstrekking ligt bij de FIA. Maar zelfs als Andretti een licentie krijgt, heeft hij nog niet gewonnen. Hij mag dan wel meedoen, maar maakt nog geen deel uit van het Concorde Agreement en is dus niet gerechtigd om start- en prijzengeld te ontvangen. Daarvoor heeft hij de goedkeuring van Liberty nodig.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties