9 reacties | 1310x gelezen
17-07-2023 23:10
ewald | In aanloop naar de nieuwe motorreglementen in 2026 lijkt Red Bull Racing te maken te hebben met uitdagingen met betrekking tot hun krachtbron. Een recent artikel in Auto Motor und Sport (AMuS) suggereert dat de Oostenrijkse renstal momenteel tien pk tekortkomt ten opzichte van het gestelde doel. Deze bevindingen hebben geleid tot oproepen van teambaas Christian Horner om wijzigingen aan te brengen in de voorgestelde reglementen. Dit artikel onderzoekt de huidige situatie, de standpunten van belanghebbenden en de mogelijke gevolgen voor Red Bull Racing.
Bron: Auto motor und sport
Red Bull's Uitdagingen met het Vermogen
De aankomende motorreglementen van 2026 zullen een gelijke verdeling tussen verbrandingsmotor en batterijvermogen vereisen. Het lijkt er echter op dat Red Bull Racing momenteel een achterstand heeft opgelopen. Volgens AMuS zou hun verbrandingsmotor ongeveer tien pk tekortkomen ten opzichte van de gestelde doelen. Dit gebrek aan vermogen zou kunnen betekenen dat de renstal in het nadeel is ten opzichte van concurrenten.
Oproep tot Wijzigingen door Christian Horner
Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, heeft publiekelijk gepleit voor wijzigingen in de 2026-reglementen. Hij uitte zijn bezorgdheid over het feit dat coureurs op de rechte stukken zouden moeten terugschakelen om de batterijen op te laden, wat volgens hem afbreuk zou doen aan het spannende "wiel-aan-wiel racen" dat
Formule 1 zo uniek maakt. Horner benadrukte dat het behouden van deze uitdaging van cruciaal belang is voor de sport.
Steun van Ferrari en Tegenstand van Mercedes
Ferrari heeft laten weten achter de zorgen van Red Bull Racing te staan en steun te verlenen aan eventuele wijzigingen in de reglementen. Aan de andere kant heeft Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, zich uitgesproken tegen aanpassingen. Wolff gelooft dat Horner probeert de regels te veranderen om het nadeel van Red Bull Racing te verminderen. Deze verdeeldheid onder de topteams benadrukt de complexiteit en het belang van de kwestie.
Red Bull's Eigen Krachtbronnen
Een opvallend aspect van de situatie is dat Red Bull Racing van plan is om vanaf 2026 hun eigen krachtbronnen te leveren. Ze hebben zelfs een aparte afdeling opgezet voor de ontwikkeling van de krachtunits. Dit is een gedurfde stap die aantoont dat Red Bull Racing vastbesloten is om hun prestaties te verbeteren en onafhankelijkheid te verwerven op motorisch gebied. Het rapport van AMuS suggereert echter dat de renstal moeite heeft om aan de gestelde doelen te voldoen en dat Horner de regels wil wijzigen om de mogelijke achterstand te beperken.
Verdeeldheid onder Fabrikanten
De meningen van andere fabrikanten zijn verdeeld over de kwestie. Terwijl Ferrari de bezorgdheid van Red Bull Racing deelt, staat Renault juist achter de huidige reglementen. Alpine-teambaas Otmar Szafnauer heeft laten weten dat Renault tevreden is met de voorgestelde regels en geen wijzigingen wenst. Hetzelfde geldt mogelijk voor Honda en Audi, aangezien de 50/50-verdeling tussen verbrandingsmotor en batterijvermogen een van de redenen was waarom zij besloten om vanaf 2026 motorleveranciers te worden. De standpunten van deze belangrijke actoren zullen ongetwijfeld een rol spelen bij de uiteindelijke beslissing over eventuele wijzigingen.
Toekomstige Discussie en Mogelijke Gevolgen
Of er daadwerkelijk wijzigingen worden doorgevoerd, blijft vooralsnog onduidelijk. De kwestie zal naar verwachting de komende maanden uitgebreid worden besproken. Het vermogen van Red Bull Racing om aan de gestelde doelen te voldoen, zal van invloed zijn op de uiteindelijke beslissing. De mogelijke gevolgen voor de prestaties van Red Bull Racing en de sport als geheel zullen nauwlettend in de gaten worden gehouden door Formule 1-fans en experts.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties