Menu
© Alfa Romeo
Nieuws

Nieuw Kwalificatieformaat bij de Hongaarse Grand Prix

9 reacties | 4768x gelezen
16-07-2023 10:48

ewald | De Formule 1-wereld staat op het punt een radicale verandering te ondergaan tijdens de kwalificatiesessies van de Hongaarse Grand Prix. Als onderdeel van een nieuw getest format binnen de F1 zullen er enkele ingrijpende wijzigingen worden doorgevoerd.

Bron: Formule1nieuws

Minder banden, grotere impact
In samenwerking met bandenfabrikant Pirelli streeft de Formule 1 ernaar om hun ecologische voetafdruk te verkleinen door het aantal beschikbare banden per raceweekend te verminderen. Momenteel hebben teams de beschikking over 13 sets banden, maar met het nieuwe kwalificatieformat zal dit aantal worden teruggebracht naar 11. Deze verandering is bedoeld om de milieueffecten van de sport te verminderen en zal voor het eerst worden getest tijdens de aankomende Hongaarse Grand Prix.

Het oorspronkelijke plan was om het nieuwe format te introduceren tijdens de Emilia Romagna Grand Prix in Imola, maar door de verwoestende overstromingen in het gebied moest het evenement helaas worden geannuleerd. Nu zal het alternatieve format, genaamd "Alternative Tyre Allocation" (ATA), dus zijn debuut maken op de Hungaroring, met een tweede test die gepland staat op Monza in Italië in september.

Gevolgen voor de teams
Het nieuwe kwalificatieformat zal ook directe gevolgen hebben voor de prestaties van de teams. Gedurende de drie dagen van on-track actie krijgt elke coureur de beschikking over drie sets harde banden, vier sets medium banden en vier sets zachte banden. Maar de meest opvallende verandering zal op zaterdag plaatsvinden.
Als de omstandigheden droog zijn, mogen de teams in elke kwalificatiesessie slechts één type band gebruiken. De harde band zal verplicht zijn in Q1, de medium banden in Q2 en de zachte banden in Q3. Er zijn geen uitzonderingen, behalve wanneer het regent, dan mag elk type band gebruikt worden.

Deze verandering kan mogelijk de verwachte prestaties van de tien teams beïnvloeden, aangezien sommige teams beter presteren op bepaalde bandencompounds dan andere. Het is niet ongebruikelijk dat een team moeite heeft met een bepaalde compound, terwijl ze op een andere compound juist uitblinken. Dit zagen we bijvoorbeeld tijdens de recente Britse Grand Prix, waar McLaren direct na de Safety Car-herstart hun harde banden optimaal wist te benutten en hun positie wist te behouden, terwijl Carlos Sainz Jr. van Ferrari op dezelfde bandencompound juist terrein verloor.

We zullen moeten afwachten hoe het ATA-format de rangorde zal beïnvloeden tijdens de komende race op de Hungaroring.

Milieubewuste Formule 1
Het is onmiskenbaar dat de Formule 1 aanzienlijke natuurlijke hulpbronnen verbruikt en daarmee een impact heeft op het milieu. Het maandelijkse reizen over de hele wereld en het gebruik van enorme hoeveelheden energie uit verschillende bronnen dragen hieraan bij.

Echter, de sport werkt gestaag aan een meer milieuvriendelijke toekomst en heeft de afgelopen jaren al verschillende veranderingen doorgevoerd om het milieu te ondersteunen. Zo is er een herziene kalender voor 2024 met minder lange reizen tussen opeenvolgende raceweekenden (verbeterde regionalisatie) en is er de belofte om racewagens te gebruiken die aangedreven worden door netto nul koolstofuitstoot in 2030.

De vermindering van het aantal beschikbare banden zal een positief effect hebben op het milieu. Zoals Mario Isola, Motorsport Directeur van Pirelli, verklaarde: "Dit betekent een vermindering van het aantal droge bandensets van 13 naar 11, wat resulteert in een afname van de milieueffecten veroorzaakt door de productie en het transport van banden."

Conclusie
Met het nieuwe kwalificatieformat en de verminderde beschikbaarheid van banden, zet de Formule 1 opnieuw een belangrijke stap in de richting van een milieubewuste sport. De introductie van het ATA-format zal naar verwachting een interessant dynamisch element toevoegen aan de kwalificatiesessies, waarbij teams zich moeten aanpassen aan het gebruik van verschillende bandencompounds in elke fase van de kwalificatie.

De komende Hongaarse Grand Prix zal ons inzicht geven in de impact van deze veranderingen op de prestaties van de teams en zal mogelijk de hiërarchie binnen het veld opschudden. Ondertussen blijft de Formule 1 zich inzetten voor verdere milieuverbeteringen en streven ze naar een duurzamere toekomst voor de sport.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;