Menu
© Alpine
Nieuws

Renault verdedigt Mercedes in geschil met Red Bull

9 reacties | 1673x gelezen
15-07-2023 01:12

ewald | Otmar Szafnauer, de teambaas van het Alpine-team, stelt dat Renault, de leverancier van de aandrijflijn, wil dat de motorreglementen van 2026 ongewijzigd blijven, iets wat Mercedes ook graag ziet gebeuren.

Bron: Formule1nieuws

Szafnauer's opmerkingen met betrekking tot de nieuwe regels voor de krachtbron in 2026 zijn gemaakt naar aanleiding van zorgen die zijn geuit door Red Bull-baas Christian Horner. Horner heeft erop aangedrongen dat er wijzigingen worden aangebracht in de regels voor 2026, uit vrees dat de coureurs op de rechte stukken moeten terugschakelen om hun batterijen op te laden. "F1 moet wiel-aan-wiel racen zijn", zei Horner.

"We kunnen ons niet veroorloven om die uitdaging te verliezen en coureurs te laten terugschakelen op de rechte stukken om batterijen op te laden." Naar verluidt steunt ook Ferrari de zorgen van Horner, terwijl Wolff van mening is dat de teambaas van Red Bull zijn team probeert te beschermen.

Wolff denkt dat Horner probeert de regels te veranderen om de prestaties van Red Bull te verbeteren en vraagt zich af of het motorprogramma van het team uit Milton Keynes niet "volgens plan verloopt". "Ik denk dat hij bang is dat zijn motorprogramma misschien niet volgens plan verloopt en dat hij het op die manier wil doden", zei Wolff.

Wat betreft de stand van zaken is Szafnauer het eens met Wolff en wil hij de regels voor 2026 ongewijzigd houden. De Roemeens-Amerikaanse teambaas van Alpine deelde mee dat Renault "tevreden" is. "Ik heb met de technici van de aandrijflijn gesproken en we willen het zo houden", zei Szafnauer. "Ik volg het niet tot in detail, ik was niet betrokken bij de onderhandelingen en de redenen daarvoor, maar ik heb ze wel die vragen gesteld.

En ja, we zijn tevreden met de huidige situatie. Dus ik denk dat de kans klein is dat het verandert." De verdeling van de batterij- en motorvermogen in 2026 is de oorzaak van de zorgen van Horner, in die mate dat de Brit spreekt van een "technisch Frankenstein-monster". Szafnauer denkt echter niet dat dit het geval is en herinnert zich hoeveel zorgen er waren voorafgaand aan de aerodynamische regels van 2022.

"We zijn nog niet zo ver, dat hebben we nog niet vastgesteld", zei Szafnauer. "Ik hoop dat het geen Frankenstein-pakket wordt.
Ik herinner me dat ik bij alle vergaderingen was om de huidige regels vast te stellen, en iedereen, inclusief ikzelf, zei dat het racen verschrikkelijk zou worden, alle auto's zouden er hetzelfde uitzien, het zou geen Formule 1 meer zijn, enzovoort. "Dat is niet echt gebeurd. "Dus het is moeilijk om de toekomst te voorspellen, vooral omdat de chassis regels nog niet zijn vastgesteld. Hopelijk komen we er wel."

De visie van Renault en Mercedes
Renault en Mercedes staan achter het behouden van de huidige motorreglementen voor 2026. Otmar Szafnauer, teambaas van Alpine, heeft verklaard dat Renault tevreden is met de huidige situatie en dat ze geen wijzigingen willen zien.

Deze visie wordt gedeeld door Toto Wolff van Mercedes, die suggereert dat Red Bull-baas Christian Horner zijn eigen team probeert te bevoordelen met zijn verzoek tot aanpassing van de regels. Volgens Wolff zou Horner proberen om het motorprogramma van Red Bull in diskrediet te brengen.

Echter, zowel Szafnauer als Wolff hebben erop gewezen dat de chassisreglementen voor 2026 nog niet zijn bepaald en dat het moeilijk is om de toekomstige gevolgen van de motorreglementen te voorspellen.

Zorgen van Christian Horner en steun van Ferrari
Christian Horner heeft bezorgdheid geuit over de voorgestelde motorreglementen voor 2026. Hij is bang dat de coureurs op de rechte stukken moeten terugschakelen om de batterijen op te laden, wat volgens hem afbreuk zou doen aan het wiel-aan-wiel racen waar de Formule 1 om draait.

Horner wordt gesteund door Ferrari, dat ook aandringt op wijzigingen in de regels. Deze zorgen worden echter betwist door Szafnauer en Wolff, die van mening zijn dat Horner zijn eigen agenda heeft en probeert om het prestatieniveau van Red Bull te verbeteren.

Vergelijking met voorgaande regelwijzigingen
Szafnauer haalt herinneringen op aan eerdere regelwijzigingen in de Formule 1 en hoe de vrees voor slechter racen en eenheidsworst niet altijd terecht bleek te zijn. Hij wijst erop dat de aerodynamische regels van 2022 aanvankelijk ook veel weerstand opriepen, maar uiteindelijk niet het rampscenario waren dat velen hadden voorspeld.

Daarom gelooft Szafnauer dat het moeilijk is om de gevolgen van de voorgestelde motorreglementen voor 2026 te voorspellen, vooral omdat de chassisregels nog niet zijn vastgesteld.

Conclusie
De discussie over de motorreglementen voor 2026 tussen Christian Horner, Otmar Szafnauer en Toto Wolff blijft voortduren. Renault en Mercedes zijn het eens dat de huidige regels behouden moeten blijven, terwijl Horner en Ferrari wijzigingen willen zien om het wiel-aan-wiel racen te waarborgen.

Hoewel de zorgen van Horner begrijpelijk zijn, is het moeilijk om de exacte gevolgen van de voorgestelde wijzigingen te voorspellen. Eerdere regelwijzigingen hebben aangetoond dat de vrees voor slechter racen niet altijd gerechtvaardigd is. Het blijft afwachten hoe de motorreglementen voor 2026 uiteindelijk vorm zullen krijgen en welke impact dit zal hebben op het racen in de Formule 1.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;