9 reacties | 1062x gelezen
13-07-2023 14:13
ewald | In de wereld van de Formule 1 is het Williams Racing-team goed op weg naar verbetering. Het seizoen 2023 is tot nu toe een uitdagend avontuur geweest voor het team, maar tijdens de Britse Grand Prix hebben ze een sprong voorwaarts gemaakt in het klassement door een achtste plaats van Alex Albon te behalen. Deze vooruitgang is zeker een welkome verandering voor Williams Racing. Laten we eens terugkijken op het seizoen tot nu toe en ontdekken welke factoren hebben bijgedragen aan deze opleving.
Bron: Formule1nieuws
Een moeizame start
Het seizoen begon voor Williams Racing met een tiende plaats tijdens de openingsrace in Bahrein. Hoewel dit een redelijk resultaat was, volgde er een reeks teleurstellingen. Gedurende de volgende zes races slaagde het team er niet in om punten te behalen, ondanks een veelbelovende prestatie van Alex Albon tijdens de Grand Prix van Australië, waar hij echter crashte. Het was pas tijdens de Canadese Grand Prix dat het tij begon te keren voor het team, met een zevende plaats voor Alex. Maar wat heeft deze opleving veroorzaakt?
Upgrades maken het verschil
De sleutel tot het succes van Williams Racing ligt in de introductie van verschillende upgrades tijdens de Canadese race. De FW45, de wagen die aan het begin van het seizoen werd geïntroduceerd, stond bekend als een zeer snelle auto op rechte stukken, maar liet te wensen over op het gebied van neerwaartse druk, waardoor de prestaties in de bochten te wensen overlieten. Het team heeft zich daarom gericht op het verbeteren van de neerwaartse druk zonder afbreuk te doen aan het voordeel op rechte stukken.
Verbeteringen aan de onderkant van de auto
Een van de belangrijkste gebieden waarop het team heeft gewerkt om de neerwaartse druk te verbeteren, is het onderste gedeelte van de auto. Hier zijn winstpunten behaald door de positie van de hekken die zichtbaar zijn aan het begin van het kanaal dat lucht onder de auto doorvoert, te veranderen. Ook het profiel van de diffuser aan de achterkant van de vloer is aangepast. Daarnaast heeft het team de sidepods van de auto veranderd om meer neerwaartse druk te genereren door de overgang tussen de voorkant en de achterkant van de wagen soepeler te maken. Zelfs het ontwerp van de sidepod-inlaat is aangepast om de luchtstroom te verbeteren. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de luchtstroom naar de aerodynamische gebieden aan de achterkant van de auto te verbeteren en tegelijkertijd te profiteren van de vorm van de sidepods zelf.
Andere aanpassingen voor verbeterde prestaties
Naast de significante wijzigingen zijn er ook kleinere aanpassingen gedaan, zoals aan de achteruitkijkspiegels en hun bevestigingen. Ook deze ontwerpwijzigingen dragen bij aan een betere luchtstroom naar de achterkant van de auto. Verder zijn de achterwielophanging en de verschillende vleugeltjes aan de achterkant van de auto opnieuw gepositioneerd om de luchtstroom te verbeteren. Het is vermeldenswaard dat Williams in sommige delen van de auto vasthoudt aan hun ontwerpfilosofieën, hoogstwaarschijnlijk vanwege budgetbeperkingen. Een specifiek voorbeeld hiervan is de achterste dwarsbalk van de auto. Dit element zorgt ook voor neerwaartse druk en Williams past de positie ervan voor elke race aan. Op deze manier kan het team op maat gemaakte oplossingen per circuit ontwikkelen zonder volledig nieuwe onderdelen te hoeven bouwen.
Nieuwe upgrades en voortdurende ontwikkeling
Voor de Britse race heeft Williams Racing nog meer upgrades geïntroduceerd. Er is een nieuwe voorvleugel toegevoegd en er zijn wijzigingen aangebracht aan de achterkant van de auto. Beide aanpassingen dragen verder bij aan de neerwaartse druk en de luchtstroom over de gehele auto. Een andere factor die het Williams-team heeft geholpen, is de extra tijd die ze hebben gekregen voor het gebruik van hun windtunnel en CFD (computational fluid dynamics) simulaties.
Dit extra voordeel is het gevolg van hun lage eindpositie in het klassement van 2022. Desondanks erkent Williams dat de verbeterde FW45 mogelijk nog steeds beperkt kan zijn op bepaalde circuits, zoals de aankomende Grand Prix van Hongarije, of dat ze kunnen profiteren van circuits zoals Monza, waar de topsnelheid van de FW45 goed van pas kan komen. Toch kunnen ze tevreden zijn met Alex's achtste plaats in Silverstone, waar hij zelfs een Ferrari wist in te halen. Dit laat zien dat de upgrades de gewenste resultaten opleveren.
Naar de toekomst
Op een gegeven moment zal het Williams-team zich moeten richten op de ontwikkeling van hun auto voor het seizoen 2024. Tot nu toe kunnen ze echter trots zijn op de positieve stappen die ze hebben gezet met hun FW45, die een aanzienlijke impact hebben op hun seizoen van 2023. De verbeteringen aan de neerwaartse druk en de algemene prestaties van de auto hebben het team nieuwe hoop gegeven. Williams Racing is vastberaden om de stijgende lijn voort te zetten en hun positie in het klassement verder te verbeteren.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties