10 reacties | 1036x gelezen
09-07-2023 17:48
ewald | Max Verstappen heeft triomfantelijk de Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen, waarbij hij zijn tegenstanders achter zich liet. De Red Bull F1-coureur, aanvankelijk ingehaald door Lando Norris bij de start, keerde snel terug naar de koppositie en behield deze tot het einde van de race. In de laatste fase van de race kreeg Norris te maken met de dreiging van Lewis Hamilton, maar hij slaagde erin de Mercedes-coureur met succes achter zich te houden en eindigde op de tweede plaats.
Bron: Formule1nieuws
Spanning en weersinvloeden in Silverstone
Het weer speelde gedurende het hele weekend een belangrijke rol en dat was op zondag niet anders. Tijdens de eerdere Formule 3-race op de dag viel er al een buitje, waarna het weer afwisselend bewolkt en zonnig was op het circuit in Northamptonshire. Kort voor de start van de race leek de lucht donkerder te worden en nam de wind toe.
Ondanks de weersomstandigheden had Max Verstappen geen optimale start. Lando Norris profiteerde hiervan en nam direct de leiding, wat resulteerde in een luid gejuich vanaf de tribunes. Terwijl Norris zijn weg naar voren vond, probeerde Oscar Piastri vanaf de derde startplek in het kielzog van Norris naar de tweede positie te gaan.
Uiteindelijk moest hij echter Max Verstappen voor zich dulden bij het ingaan van de eerste bocht. Piastri bleef in het vervolg van de race in het spoor van de RB19 en deed op het rechte stuk naar Copse opnieuw een poging om Verstappen te passeren. Verstappen hield de rookie echter opnieuw met succes achter zich.
Vervolgens begon Verstappen Norris onder druk te zetten en in de vijfde ronde greep de regerend wereldkampioen zijn kans bij het ingaan van Brooklands.
Hiermee veroverde de Nederlander de koppositie en sloeg hij vervolgens een gaatje.
Een spannende strijd in de top
Achter de top-drie behield Charles Leclerc de vierde positie, terwijl George Russell Carlos Sainz passeerde en de vijfde plek overnam. Fernando Alonso had Lewis Hamilton al ingehaald en bezette de zevende positie. In de zevende ronde moest Alonso echter toezien hoe Hamilton hem weer voorbijging. Enkele ronden later was Esteban Ocon de eerste uitvaller op Silverstone, doordat hij zijn Alpine met een hydraulisch lek in de pits moest parkeren. Ondertussen bleef de vraag wat het weer zou doen. Leclerc besloot niet langer af te wachten en ging in de negentiende ronde naar de pits om zijn medium banden te wisselen voor harde banden.
Hierdoor viel hij terug van de vierde naar de twaalfde positie. De Monegask slaagde er vervolgens echter lange tijd niet in om weer naar voren te komen. Pas in de 26e ronde klom hij een plekje omhoog door Lance Stroll te passeren en zo de elfde positie te veroveren. Een ronde later maakte Sainz vanaf de vijfde positie een pitstop om harde banden te halen. Dit zorgde voor een interessante dynamiek in de race.
Tactische beslissingen en opmars van Russell
George Russell maakte vervolgens zijn pitstop, maar zijn team was niet in staat om een snelle stop uit te voeren. Hierdoor miste hij de kans om Leclerc voorbij te gaan en kwam hij achter de Monegask en nipt voor Stroll weer de baan op. Een ronde later meldde Oscar Piastri zich in de pits voor harde banden, waardoor hij terugviel naar de zesde positie. Met behulp van verse medium banden slaagde Russell erin om Leclerc op het circuit in te halen. In de 33e ronde kwam Kevin Magnussen tot stilstand op de baan met vlammen uit de achterkant van zijn Haas.
De F1 riep een virtuele safety car in, waarvan verschillende coureurs gebruikmaakten om een pitstop te maken. Kort daarna werd de fysieke safety car ingezet, waardoor Verstappen, Norris, Hamilton en Alonso de pits bezochten. De meeste coureurs kozen voor zachte banden voor het slotstuk van de race.
Opvallend genoeg kreeg Norris echter de harde compound onder zijn auto. Toen de McLaren-coureur te horen kreeg dat zijn concurrenten onderweg waren op de zachte banden, reageerde hij geïrriteerd met de woorden: "Geweldig, hè."
Een sprint naar de finish
Met nog veertien ronden te gaan, werd het veld weer vrijgegeven en volgde er een spannende sprint naar de finish. Verstappen behield zijn leidende positie, terwijl Hamilton op de zachte band meteen druk uitoefende op Norris, die op de harde band reed. Hamilton probeerde Norris te passeren bij Copse, maar Norris verdedigde met succes. In de volgende ronde plaatste Hamilton zijn Mercedes aan de binnenkant van de McLaren in Woodcote, maar Norris gaf geen krimp en hield vast aan de tweede positie.
"De snelheid van de McLaren op de harde band is indrukwekkend", meldde Russell over de boordradio, terwijl hij zelf op de vijfde positie reed, net achter Piastri. Met nog negen ronden te gaan, wist Perez zich een weg naar voren te banen en passeerde Sainz voor de zevende plek. Vervolgens wist ook Albon de Ferrari van Sainz te passeren. Bij de volgende bocht zag Sainz zijn teamgenoot Leclerc voorbij komen, waardoor de Spanjaard terugzakte naar de tiende positie. Gasly wist even later ook Sainz te passeren, maar werd een ronde later op zijn beurt weer ingehaald door Sainz.
Bij een aanraking met Stroll liep Gasly schade aan zijn wielophanging op, waardoor hij uitviel. Perez zette ondertusseneen sterke opmars voort door Alonso te passeren en de zesde plaats te veroveren.
Verstappen onbedreigd aan de leiding
Verstappen kwam gedurende de race niet meer in de problemen en hoewel hij aangaf dat de zachte banden niet optimaal aanvoelden, reed hij onbedreigd naar de overwinning. Na 52 ronden kwam de Nederlander als winnaar over de streep en behaalde hij zijn zesde opeenvolgende zege. Voor Red Bull betekende dit de elfde opeenvolgende Grand Prix-overwinning in de Formule 1, waarmee het team het record van McLaren uit 1988 evenaarde.
Met nog enkele ronden te gaan, begaven de achterbanden van Hamilton het, waardoor Norris zijn tweede plaats niet meer in gevaar zag komen. Hamilton wist echter nog wel de laatste podiumplaats te veroveren. Piastri eindigde sterk op de vierde plaats, terwijl Russell kort voor Perez als vijfde over de finish kwam. De overige punten gingen naar Alonso, Albon, Leclerc en Sainz.
Vooruitblik op de Grand Prix van Hongarije
Met de Grand Prix van Groot-Brittannië achter de rug, verschuift de focus naar de volgende race op de Formule 1-kalender: de Grand Prix van Hongarije. Deze race op de Hungaroring is de voorlaatste voor de zomerstop, en de coureurs zullen strijden om waardevolle punten voordat ze kunnen genieten van een welverdiende rustperiode.
GP Groot-Brittannië 2023 - Silverstone Circuit |
Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Grid | Punten |
1 | 1 | Max Verstappen | RED BULL RACING HONDA RBPT | 52 | 1:25:16.938 | 26 | 25 |
2 | 4 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 52 | +3.798s | 18 | 18 |
3 | 44 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 52 | +6.783s | 15 | 15 |
4 | 81 | Oscar Piastri | MCLAREN MERCEDES | 52 | +7.776s | 12 | 13 |
5 | 63 | George Russell | MERCEDES | 52 | +11.206s | 10 | 10 |
6 | 11 | Sergio Perez | RED BULL RACING HONDA RBPT | 52 | +12.882s | 8 | 8 |
7 | 14 | Fernando Alonso | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 52 | +17.193s | 6 | 6 |
8 | 23 | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | 52 | +17.878s | 4 | 4 |
9 | 16 | Charles Leclerc | FERRARI | 52 | +18.689s | 2 | 2 |
10 | 55 | Carlos Sainz | FERRARI | 52 | +19.448s | 1 | 1 |
11 | 2 | Logan Sargeant | WILLIAMS MERCEDES | 52 | +23.632s | 0 | 0 |
12 | 77 | Valtteri Bottas | ALFA ROMEO FERRARI | 52 | +25.830s | 0 | 0 |
13 | 27 | Nico Hulkenberg | HAAS FERRARI | 52 | +26.663s | 0 | 0 |
14 | 18 | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 52 | +27.483s | 0 | 0 |
15 | 24 | Zhou Guanyu | ALFA ROMEO FERRARI | 52 | +29.820s | 0 | 0 |
16 | 22 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI HONDA RBPT | 52 | +31.225s | 0 | 0 |
17 | 21 | Nyck De Vries | ALPHATAURI HONDA RBPT | 52 | +33.128s | 0 | 0 |
18 | 10 | Pierre Gasly | ALPINE RENAULT | 46 | DNF | 0 | 0 |
NC | 20 | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | 31 | DNF | 0 | 0 |
NC | 31 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 9 | DNF | 0 | 0 |
PURE JOY. #BritishGP ???????? pic.twitter.com/Dv385BDGdi
— McLaren (@McLarenF1) July 9, 2023
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties