Menu
© Pirelli
Nieuws

McLaren bestraft door FIA na pitlane Fiasco van Norris

9 reacties | 1077x gelezen
08-07-2023 15:53

ewald | McLaren heeft een straf gekregen van de FIA-stewards naar aanleiding van een incident tijdens de derde vrije training voor de Britse Grand Prix. Het team werd door de FIA beschuldigd van het overtreden van Artikelen 26.6, 26.7 en 34.14 van het F1-sportreglement, na een incident met Lando Norris in de pitlane aan het begin van de sessie.

Bron: Formule1nieuws

Algemene veiligheid en toegang tot de baan
Artikel 26 van het F1-sportreglement heeft betrekking op 'algemene veiligheid'. Artikel 26.6 bepaalt dat, tenzij geautoriseerd, niemand behalve de coureur een stilstaande auto mag aanraken, tenzij deze zich bevindt in de paddock, de aangewezen garage van de teams, de pitlane of op de startgrid. Artikel 26.7 verbiedt toegang voor en na de trainingssessies tot de baan, de pit entry en de pit exit, behalve voor marshals, coureurs en teamleden in specifieke situaties.

Incident in de pitlane met Norris
Aan het begin van de derde vrije training kreeg Norris van zijn team te horen om de auto aan het einde van de pitlane te stoppen. Een monteur verwijderde een onderdeel dat aan de achterkant van de auto was bevestigd. Norris' sessie verliep zonder problemen, maar de Britse coureur was al over de witte lijn aan het einde van de pitlane gegaan, terwijl monteurs de auto niet mogen aanraken wanneer deze dat punt voorbij is.

Besluit van de FIA
De FIA heeft een besluit uitgevaardigd waarbij het team een 'waarschuwing' kreeg en een boete van €1.000. In de toelichting op de beslissing staat het volgende: "Auto 4 werd door het team vrijgelaten met een bevestiging vanuit de garage nog steeds aan de achterkant van de auto bevestigd, en terwijl de auto zich nog in de pitlane bevond, kreeg de coureur te horen om de auto te stoppen. De coureur stopte de auto op de allereerste veilige locatie, die zich bevond aan het einde van de pitlane, net voorbij de pit exit lijn."

"De stewards merken op dat hij eerder niet kon stoppen vóór de lijn, vanwege fotografen die zich bevonden in het werkgebied voorbij de laatste locatie van het team. De stewards zijn van mening dat het vrijlaten van de auto met een aanzienlijk los onderdeel aan de achterkant van de auto onjuist was. De snelle actie van het team om de auto in de pitlane te stoppen, verminderde het mogelijke onveilige karakter en daarom geven de stewards alleen een waarschuwing."

"Het team stuurde een monteur om het onderdeel van de auto op te halen. Daarbij stak hij de pit exit lijn over en raakte hij de stilstaande auto aan, en technisch gezien bevond hij zich op de baan toen hij dat deed. Vervolgens liep hij naar de voorkant van de auto en hield de coureur tegen totdat hij aangaf dat het veilig was om door te gaan."

"Deze sectie van het circuit op deze locatie is volkomen veilig, dus wat hij deed was niet onveilig, en hij zorgde er inderdaad voor dat de veiligheid van de andere deelnemers gewaarborgd werd door zijn acties. Echter, het team heeft geen toestemming gezocht of ontvangen van Race Control om personeel op de baan te hebben, en de monteur heeft geen toestemming gevraagd aan de aanwezige marshal."

"Dit is recentelijk niet voorgevallen in de Formule 1, en bij het opleggen van een boete van €1.000 hebben de stewards bij de strafmaat in overweging genomen dat de auto werd verhinderd om voor de lijn te stoppen, en dat de acties van de monteur, hoewel een duidelijke overtreding van de regels, te allen tijde als veilig werden beschouwd."

Conclusie
De straf van McLaren naar aanleiding van het pitlane-incident met Norris tijdens de derde vrije training van de Britse Grand Prix is een waarschuwing van de FIA en een boete van €1.000. Hoewel de acties van het team en de monteur als veilig werden beschouwd, werden er toch regelovertredingen geconstateerd. Het incident heeft de aandacht getrokken van autosportfans en media.

Het is belangrijk voor teams en coureurs om zich te houden aan de veiligheidsvoorschriften en -reglementen die zijn opgesteld door de FIA. Dergelijke incidenten kunnen niet alleen tot straffen leiden, maar ook de veiligheid in gevaar brengen. McLaren zal naar verwachting lering trekken uit deze gebeurtenis en ervoor zorgen dat dergelijke situaties in de toekomst worden vermeden.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;