9 reacties | 1503x gelezen
06-07-2023 00:41
ewald | De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) heeft verklaard dat er "meer dan vijf" interessebetuigingen zijn ontvangen van teams die geïnteresseerd zijn om toe te treden tot de Formule 1. Dit werd bevestigd door de president van de FIA aan The Associated Press op woensdag. Een beslissing over uitbreiding wordt verwacht tegen het einde van deze maand. Een opmerkelijke inschrijving komt van Andretti Global en General Motors, wat erop wijst dat Michael Andretti mogelijk het F1-team krijgt waar hij al meer dan twee jaar naar op zoek is.
Bron: Associated Press
De Uitspraak van de FIA
Mohammed Ben Sulayem, de president van de FIA, heeft benadrukt dat de organisatie er is om de autosport te bevorderen en eerlijk te zijn. Hij verklaarde aan AP: "Mensen moeten begrijpen dat we hier zijn om motorsport te bevorderen en dat we hier zijn om eerlijk te zijn. Het proces van Interessebetuigingen is zeer grondig en er is geen enkele situatie waarin we teams kunnen weigeren als ze voldoen aan de criteria om deel te nemen."
Ben Sulayem benadrukte ook dat de FIA de regelgeving heeft opgesteld om maximaal 12 teams toe te laten. Hij gaf aan dat het weigeren van een team als General Motors tegen het gezonde verstand zou ingaan. Hij verklaarde: "Ik bedoel, waar is het gezonde verstand in dit? GM is een belangrijke speler en wanneer ze komen met Andretti, is dat goed voor ons allemaal."
Veranderend Standpunt van Liberty Media en de Bestaande Teams
Het standpunt ten aanzien van uitbreiding van de Formule 1 is in de afgelopen tijd veranderd. Greg Maffei, de CEO van Liberty Media, de houder van de commerciële rechten van de Formule 1, heeft recentelijk aangegeven dat grid-uitbreiding welkom zou kunnen zijn, vooral als het een Amerikaanse fabrikant betreft.
Voorheen waren Liberty en de meeste van de huidige 10 F1-teams tegen uitbreiding, omdat dit de inkomsten zou kunnen verminderen. Maffei verklaarde: "Ik denk dat we onder de juiste omstandigheden zouden werken aan een 11e team. Iemand die veel waarde kan toevoegen aan de sport, veel waarde voor de fans kan brengen vanwege hun positie in de technologie, hun positie als OEM (originele motorfabrikant) en hun positie in marketing - een combinatie van al deze factoren zou tot een overeenkomst kunnen leiden. Maar het is zeker niet zonder controverses, zeker onder de 10 teams."
De meeste teams in de Formule 1 zijn tegen uitbreiding, omdat ze de prijzengelden niet willen delen met een 11e team. Volgens de FIA-regelgeving moet er een anti-verwateringsvergoeding van $200 miljoen worden betaald door elk nieuw team dat toetreedt. Echteris er nu discussie of deze prijs te laag is. Alpine heeft onlangs een belang van 24% in het team verkocht aan een groep investeerders, waaronder acteurs Ryan Reynolds en Rob McElhenney, voor $218 miljoen (200 miljoen euro). Dit plaatst de waarde van Alpine op ongeveer $900 miljoen. Ben Sulayem heeft aangegeven dat de FIA momenteel meerdere aanvragen aan het bekijken is en dat het uiteindelijk aan de FIA is om te beslissen of de Formule 1 zal uitbreiden. Hij heeft niet bekendgemaakt wie de vereiste documenten heeft ingediend, maar zei wel dat "niet alle aanvragen serieus zijn en niet alle aanvragers in aanmerking komen om op het hoogste niveau van de sport te opereren."
Steun voor Andretti Global en General Motors
Ben Sulayem heeft aangegeven dat de reden waarom Andretti Global serieus wordt genomen, is omdat ze volhardend waren in hun interesse. Hij legde uit: "Het gaat om serieuze kandidaten, en zij kwamen en zeiden: 'OK, we hebben een OEM nodig' en toen kwamen ze met GM, de grootste autofabrikant in de Verenigde Staten, en dat maakte het sterker." Het feit dat General Motors, een zwaargewicht in de auto-industrie, betrokken is bij het project heeft hun positie versterkt.
Toekomstige Veranderingen en Mogelijke Nieuwe Teams
In 2026 zal de Formule 1 nieuwe motorreglementen introduceren, waarvoor al toezeggingen zijn gedaan door Alpine, Audi, Ferrari, Honda, Mercedes en Ford in samenwerking met Red Bull. Porsche is nog op zoek naar een partner nadat een deal met Red Bull is afgebroken. In januari kondigde Andretti aan dat hij samenwerkt met General Motors en het merk Cadillac. Andretti heeft in 2021 bijna het Sauber-team gekocht en toen de deal niet doorging, heeft hij bij de FIA aangedrongen op uitbreiding van het 20-auto's tellende startveld. Dit stuitte aanvankelijk op hevige weerstand van de meeste bestaande F1-teams.
Ondanks de tegenstand zette Andretti door en wist hij de financiële steun voor het inschrijfgeld te verkrijgen, heeft hij een sponsor met diepe zakken in Gainbridge en wordt er momenteel een nieuwe werkplaats gebouwd in Indiana. De betrokkenheid van General Motors heeft zijn positie versterkt en Ben Sulayem heeft kort daarna het "Interessebetuiging" proces voor geïnteresseerde teams geïntroduceerd.
Toekomstige Mogelijkheden voor de Formule 1
Ben Sulayem heeft aangegeven dat hij graag nog een Amerikaans team zou willen zien. Momenteel is Haas eigendom van de Amerikaanse zakenman Gene Haas, maar het team heeft geen Amerikaanse coureurs. Ben Sulayem zou ook graag een Chinese autofabrikant in de serie verwelkomen. De Chinese Grand Prix staat in 2024 weer op de F1-kalender, na een afwezigheid van vijfjaar. Hij zei: "Misschien hebben we in de toekomst China met een fabrikant erbij. We hebben een Chinese coureur, Zhou Guanyu, maar stel je voor dat we een Chinese OEM hebben?
Dan heb je duurzaamheid als het gaat om het in stand houden van de autosport, niet alleen duurzaamheid van het milieu. Grote teams komen en ze komen niet vanwege een avontuurlijke reden. Ze komen omdat ze berekenen en een grondig onderzoek doen, en ze hebben langetermijnplannen en duidelijke doelen."
Conclusie
De FIA staat voor de uitdaging om te beslissen over de uitbreiding van de Formule 1 en het toelaten van nieuwe teams. Een van de opvallendste biedingen komt van Andretti Global en General Motors, wat een positieve ontwikkeling is voor de sport. Het besluit van Liberty Media, de commerciële rechtenhouder van de Formule 1, om mogelijk nieuwe teams toe te staan, heeft de discussie over uitbreiding nieuw leven ingeblazen. Hoewel de meeste bestaande teams bezorgd zijn over het verdelen van de prijzengelden met een extra team, zijn er ook stemmen die pleiten voor groei en het aantrekken van waardevolle spelers in de sport.
De FIA zal zorgvuldig de aanvragen beoordelen en beslissen welke teams voldoen aan de criteria om toe te treden tot de Formule 1. Met de mogelijke komst van nieuwe teams en de betrokkenheid van gerenommeerde namen zoals General Motors, Andretti Global en Cadillac, zou de Formule 1 kunnen profiteren van nieuwe impulsen en een breder bereik, wat de sport naar nieuwe hoogten zou kunnen brengen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties