Menu
© Red Bull
Nieuws

Verstappen's Slimme Bandenwissel: Het Verhaal Achter de Strategische Keuze

1 reactie | 931x gelezen
05-07-2023 08:02

ewald | In een meeslepende Grand Prix op de Oostenrijkse Red Bull Ring onthult Christian Horner, de Team Principal van Red Bull Racing, het verhaal achter de gedurfde bandenwissel van Max Verstappen. De Nederlander, die op dat moment comfortabel aan de leiding reed, stelde voor om tegen het einde van de race een extra pitstop te maken om vers rubber te bemachtigen en zo het bonuspunt voor de snelste ronde te scoren. Deze strategische beslissing zorgde voor een interne discussie op de pitmuur van Red Bull, waarbij risico en beloning nauwlettend werden afgewogen.

Bron: Formule1nieuws

De Dominantie van Verstappen en zijn Verlangen naar Nieuwe Banden
Met een voorsprong van maar liefst 23,7 seconden op Charles Leclerc leek Max Verstappen op weg naar een zekere overwinning. Zijn Medium banden begonnen echter tekenen van slijtage te vertonen, wat zijn snelheid en prestaties zou kunnen beïnvloeden. Verstappen, altijd op zoek naar de maximale puntenoogst, drong erop aan om een extra pitstop te maken om zo de voordelen van een set verse Formule 1 Soft banden te benutten.

Het Debat over Risico versus Beloning
Terwijl Verstappen zijn verzoek kenbaar maakte, vond er een levendig debat plaats op de pitmuur van Red Bull. Christian Horner, Giampiero Lambiase (de race-engineer van Verstappen) en Jonathan Wheatley (de sportief directeur van het team) wogen de mogelijke risico's af tegen de potentiële beloning van de bandenwissel. Horner erkende dat een pitstop altijd gepaard gaat met een zeker risico, gezien de talloze variabelen die deel uitmaken van zo'n manoeuvre.

Het Besluit om het Risico te Nemen
Nadat Verstappen duidelijk had gemaakt dat de banden op waren, begon het team serieus te overwegen om zijn verzoek in te willigen. Uiteindelijk werd er besloten om de gok te wagen en Verstappen naar binnen te roepen voor een pitstop. Op dat moment had hij nog steeds een comfortabele voorsprong van drie seconden op Leclerc. De pitcrew van Red Bull voerde de bandenwissel foutloos uit en Verstappen kwam met een set verse Soft banden terug op de baan.

Het Succes van de Bandenwissel
Met zijn nieuwe banden kon Verstappen zijn voorsprong behouden en slaagde hij erin om een sensationele snelste ronde te rijden. Met een tijd van 1:07.012 was hij meer dan een seconde sneller dan wie dan ook gedurende de hele race. Deze prestatie leverde hem het gewilde bonuspunt op voor de snelste ronde, en uiteindelijk zou Verstappen de race winnen met overmacht.

De Teamdynamiek en Vertrouwen in Besluitvorming
Christian Horner benadrukte dat Formule 1 een teamsport is en dat strategische beslissingen zorgvuldig moeten worden afgewogen. Hoewel Verstappen zijn wens kenbaar maakte, was het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van het team om de risico's en beloningen af te wegen en een beslissing te nemen. De keten van commando's, bestaande uit Horner, Lambiase en Wheatley, keurde uiteindelijk de bandenwissel goed. Dit besluit getuigde van vertrouwen in het team, de vaardigheden van Verstappen als coureur en de kunde van de pitcrew.

De Uiteindelijke Triomf
De bandenwissel van Verstappen bleek een meesterzet te zijn. Met zijn nieuwe banden wist hij niet alleen de race te winnen, maar ook het gewilde bonuspunt voor de snelste ronde binnen te slepen. Dit illustreert de perfecte samenwerking tussen de coureur, het team op de pitmuur en de pitcrew.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Jan1947
Silver Member

Er worden in dit artikel twee redelijk belangrijke aspecten niet genoemd.
!. De hele pitmuur weet dat Max wil dat zijn wensen worden opgevolgd. Hij is zelfverzekerd genoeg om na de discussie aan te kondigen dat hij binnenkomt voor die gebruikte rode banden en dan komt ie ook binnen. Als team kan je daar dan beter op voorbereid zijn. Dat is voor het team de konsekwentie van een wereldtopper in de auto hebben. Die maakt zelf uit wat er moet gebeuren. En zolang hij het dan ook nog waar maakt wordt die positie alleen maar sterker.
2. Helmut Marko heeft in een interview met zo'n Oostenrijks blad (of TV station, ben ik even kwijt) gezegd dat ze bang waren dat als ze Max zouden verbieden om binnen te komen voor een bandenwissel hij dan zou gaan proberen om op die oude versleten banden de snelste ronde te rijden. Het daaraan verbonden risico werd door de pitmuur hoger ingeschat dan de pitstop.

0 05-07-2023 17:37:29
;