Menu
© Red Bull
Nieuws

Waarom Max Verstappen teamorders trotseerde: Helmut Marko legt uit

0 reacties | 1008x gelezen
03-07-2023 13:36

ewald | In de recente Oostenrijkse Grand Prix heeft Max Verstappen weer eens laten zien dat hij zijn eigen voorkeuren niet zomaar opzij zet. Ondanks de bezwaren van het Red Bull-team koos Verstappen ervoor om aan het einde van de race een pitstop te maken om zo het snelste rondje neer te zetten en een extra punt te scoren. Dit leidde tot discussies en vragen over waarom Verstappen bereid was om een overwinning op het spel te zetten voor slechts één punt. In dit artikel zullen we de verklaring van Helmut Marko, adviseur bij Red Bull Racing, bespreken en de redenen achter Verstappens beslissing analyseren.

Bron: Formule1nieuws

De overwegingen van het Red Bull-team
Gedurende de race hadden de race-engineer Gianpiero Lambiase en het Red Bull-team twijfels over het nut van de pitstop van Verstappen voor het snelste rondje. Lambiase liet Verstappen weten dat ze het risico niet de moeite waard vonden voor dat ene punt, aangezien hij slechts enkele seconden voorsprong zou hebben op de tweede plaats, Charles Leclerc. Het team was bezorgd dat er iets mis zou kunnen gaan, zoals een vastzittende wielmoer, een fout van een monteur of zelfs een motorprobleem. Om die reden wilden ze Verstappen niet binnenhalen voor zo'n kleine beloning. Toch liet de regerend wereldkampioen zich niet afschrikken en koos hij ervoor om wel een pitstop te maken.

Verstappens motivatie
Volgens Helmut Marko, geciteerd in Auto Motor und Sport, wilden ze Max Verstappen tevreden stellen en zijn wensen volgen voordat hij te onrustig zou worden. Het team was zich ervan bewust dat als Verstappen op oude banden het snelste rondje zou rijden, dit nog risicovoller zou zijn. Verstappen staat bekend om zijn ongelooflijke rijvaardigheid en het team wilde hem de vrijheid geven om zijn capaciteiten te benutten.

Vergelijking met de visie van wijlen Dietrich Mateschitz
Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, legde na de race uit dat Verstappens enthousiasme in lijn was met wat wijlen teambaas Dietrich Mateschitz zou hebben gewild. Hij merkte op dat er weinig risico's waren verbonden aan de pitstop, mede dankzij de uitstekende prestaties van de monteurs. Volgens Horner was dit een kans om te laten zien dat ze de visie van Mateschitz voortzetten.

Verstappens reactie
Verstappen zelf was niet erg onder de indruk van de situatie en zei dat het niet van tevoren gepland was en dat hij het niet als een groot risico beschouwde. Hij gaf aan dat hij de mogelijkheid zag om het snelste rondje neer te zetten en ervoor wilde gaan. Hoewel het van buitenaf misschien als een groot risico leek, voelde het voor Verstappen zelf niet zo.

Waarom Verstappen niet tijdens de Virtual Safety Car een pitstop maakte
Een andere beslissing die Verstappen nam tijdens de race was om niet te pitte tijdens een Virtual Safety Car-periode, in tegenstelling tot Ferrari. Verstappen legde uit dat hij ervoor koos om buiten te blijven omdat zijn banden nog in goede conditie waren en ze vasthielden aan hun oorspronkelijke plan. Hij voelde dat hij een voorsprong had opgebouwd en was niet bezorgd over de VSC. Uiteindelijk lukte het Verstappen om zijn weg naar voren te vinden en zijn concurrenten in te halen.

Conclusie
Max Verstappen's beslissing om teamorders te trotseren en een pitstop te maken voor het snelste rondje tijdens de Oostenrijkse Grand Prix heeft veel aandacht getrokken. Hoewel het Red Bull-team terughoudend was vanwege de mogelijke risico's, wilden ze Verstappen tevreden stellen en zijn capaciteiten benutten. Verstappen zelf voelde zich niet geremd door het risico en zag de kans om een extra punt te scoren. Uiteindelijk heeft zijn vastberadenheid hem geholpen de overwinning veilig te stellen. Het besluit illustreert ook de voortzetting van de visie van wijlen Dietrich Mateschitz, zoals opgemerkt door Christian Horner. Al met al blijft Verstappen trouw aan zijn stijl van racen en toont hij zijn vastberadenheid om het maximale uit elke race te halen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;

Copyright 2002 - 2024 Formule1Nieuws.nl

Formule1Nieuws.nl is onderdeel van Wizzler Media