Menu
© Alfa Romeo
Nieuws

GP Oostenrijk: Max Verstappen triomfeert met zijn zevende overwinning van 2023

9 reacties | 1258x gelezen
02-07-2023 16:55

ewald | In een meeslepende race wist Max Verstappen, ondanks een pitstopvoordeel voor Ferrari tijdens een virtuele safety car, Charles Leclerc te verslaan in de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk in 2023. Het was een indrukwekkende prestatie van het Red Bull-team.

Bron: Formule1nieuws

Een vliegende start
Verstappen pakte een uitstekende start en hield Leclerc bij de eerste bocht op afstand. Na een vroege safety car-periode, veroorzaakt door brokstukken na contact tussen auto's in het achterveld bij Bocht 1, wist Verstappen opnieuw een voorsprong op te bouwen ten opzichte van Leclerc. In de beginfase reed Verstappen simpelweg weg bij Leclerc en Sainz. Sainz kreeg aanvankelijk te horen dat hij achter zijn teamgenoot moest blijven en niet mocht aanvallen, een beslissing waar hij na enkele ronden gefrustreerd over raakte.

Een strategische wending
Het beeld van de race veranderde toen Nico Hülkenberg uitviel in de uitloopzone van Bocht 1, direct na zijn pitstop op ronde 13 om van de mediums over te stappen op de harde banden. Dit zorgde ervoor dat de virtuele safety car werd geactiveerd. In eerste instantie leek het erop dat de Ferrari's geen voordeel konden halen uit de situatie, aangezien ze net langs de pituitgang reden. Echter, doordat de virtuele safety car nog een ronde aanhield, konden de Ferrari's alsnog een pitstop maken terwijl Verstappen dat niet deed. Hierdoor ontstond er een verschil in strategie tussen de twee koplopers.

Leclerc kon beginnen met het dichten van het gat op Verstappen en nam vervolgens de leiding halverwege de race, nadat Red Bull Verstappen naar binnen haalde voor harde banden op ronde 24. Met zijn nieuwe banden wist Leclerc in slechts 10 ronden een voorsprong van 6,4 seconden teniet te doen. Verstappen maakte echter een gewaagde inhaalactie aan de binnenkant van Bocht 3 op ronde 35, waarbij Leclerc iets te veel ruimte gaf aan de buitenkant.

Vanaf dat moment reed Verstappen weer eenvoudig weg van Leclerc en bouwde hij in hetzelfde aantal ronden een voorsprong van 10 seconden op. Ferrari overwoog nog om Leclerc over te laten stappen op een driestopstrategie, maar hij weigerde. Uiteindelijk maakte Leclerc zijn tweede pitstop op ronde 47 om voor het eerst naar de harde banden te wisselen.

Onbetwiste dominantie
Op dat moment maakte Red Bull een einde aan de hoop op een strategisch gevecht. Verstappen werd opnieuw naar binnen gehaald, dit keer om terug te keren naar de medium banden, slechts twee ronden na zijn vorige pitstop. Hij reed vervolgens moeiteloos weg bij de concurrentie. Tegen de tijd dat hij een late pitstop maakte op de laatste ronde om de snelste ronde af te pakken van Perez, bedroeg zijn voorsprong maar liefst 24 seconden.

Verstappen noteerde een tijd van 1m07.012s, ruim een seconde sneller dan Perez. Hierdoor werd zijn uiteindelijke voorsprong op Leclerc 5,1 seconden. Leclerc eindigde op de tweede plaats, 12,0 seconden voor Perez, die een indrukwekkende inhaalrace reed vanaf zijn 15e startpositie. Dit werd mede mogelijk gemaakt door verschillende coureurs die tijdstraffen van vijf seconden kregen voor het overschrijden van de baanlimieten, wat een belangrijk thema was gedurende het hele weekend, zowel tijdens de kwalificatiesessies als de race.

Carlos Sainz, die achter Lewis Hamilton en Lando Norris was beland na zijn pitstop tijdens de virtuele safety car, slaagde erin Norris twee keer in te halen nadat hij achterop was geraakt tijdens het uitzitten van zijn tijdstraf bij zijn tweede pitstop, net als Leclerc koos Sainz voor de harde banden, maar dan twee ronden eerder dan zijn teamgenoot.

Norris had op dat moment Hamilton opnieuw ingehaald. Hamilton kreeg op zijn beurt ook een tijdstraf voor het overschrijden van de baanlimieten en uitte openlijk zijn ongenoegen over het racetempo van zijn W14.
Sainz en Norris kregen al snel gezelschap van Perez en na het passeren van de McLaren was er een langdurig gevecht tussen Perez en Sainz, waarbij Sainz steeds weer DRS-voordeel behaalde door voor de detectiezone van Bocht 3 te rijden en vervolgens terug te vechten tegen de Red Bull bij Bocht 4.
Sainz voelde zich geïntimideerd door Perez, maar uiteindelijk was er niets dat hij kon doen toen Perez eindelijk DRS kreeg na Bocht 4 en hem voorbij schoot richting de afdalende rechterbocht.

Dit gevecht kostte Perez drie seconden ten opzichte van Leclerc, die op dat moment met nog negen ronden te gaan een voorsprong van 12,4 seconden had opgebouwd. De verwachte laatste kans voor Perez kwam er echter niet...

Met deze overwinning heeft Max Verstappen zijn zevende overwinning van het seizoen behaald. Hij heeft opnieuw laten zien dat hij een geduchte concurrent is voor het kampioenschap. Het Red Bull-team heeft een uitstekende prestatie geleverd en bewezen dat ze in staat zijn om de strijd aan te gaan met de concurrentie. De Oostenrijkse Grand Prix van 2023 zal de geschiedenis ingaan als een van de spannendste races van het seizoen, waarin Verstappen zich als de ware kampioen heeft getoond.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;