Menu
© Mercedes
Nieuws

Wolff: Minieme slagingskans voor Red Bull voor Regelwijziging 2026

10 reacties | 1086x gelezen
02-07-2023 12:40

ewald | In de wereld van de Formule 1 zijn regelwijzigingen altijd een belangrijk onderwerp van discussie. Recentelijk heeft Toto Wolff, de baas van Mercedes, zijn mening gegeven over de mogelijke regelwijziging die Red Bull Racing zou willen doorvoeren voor het motorreglement van 2026. Hij is van mening dat deze poging "geen enkele kans van slagen heeft". Wolff oppert zelfs dat Christian Horner, de teambaas van Red Bull, mogelijk bezorgd is dat het eigen motorenproject van Red Bull Powertrains geen succes zal worden.

Bron: Formule1nieuws

Reglementswijzigingen voor 2026
Het motorreglement van 2026 is in augustus 2022 ondertekend door de Formule 1 en de FIA. Deze wijziging houdt onder andere in dat de complexe MGU-H zal worden geschrapt en het vermogen van de MGU-K zal worden verhoogd, waardoor ongeveer de helft van het totale vermogen elektrisch zal zijn. Echter maakt Horner zich zorgen over de gevolgen van deze 50/50-verdeling in vermogen, evenals over de regels voor het chassis die in 2026 van kracht zullen worden.

Bezorgdheid over de gevolgen
Horner vreest dat de verdeling van het vermogen te veel vraagt van het chassis, wat kan leiden tot problemen. Hij wijst op de omvang van de accu en de vereisten voor koeling, die extra gewicht toevoegen aan de auto's. Als gevolg hiervan zou de verbrandingsmotor in feite een "generator" worden, bedoeld om de batterij op te laden. Horner vreest dat dit het wiel-aan-wiel racen zou kunnen beïnvloeden. Hij zou graag een aanpassing zien in de verhouding tussen elektriciteit en verbranding, maar Wolff acht de kans minimaal dat dit daadwerkelijk zal gebeuren.

Motivatie achter de uitspraken
Wolff suggereert dat de bezorgdheid van Horner voortkomt uit de angst dat het motorenproject van Red Bull niet succesvol zal zijn. Hij vraagt zich af of Horner op deze manier probeert om het project te ondermijnen. Wolff benadrukt dat de reglementen in samenwerking met alle autofabrikanten zijn ontwikkeld en dat de handtekeningen van nieuwe deelnemers zoals Audi en Ford al zijn gezet. Hij gelooft dat de regels niet meer zullen veranderen en dat de sport moet blijven innoveren in plaats van het gemakkelijker te maken voor motorfabrikanten en teams.

Innovatie en vooruitzichten voor de Formule 1
Wolff is enthousiast over de vooruitzichten voor de Formule 1 in 2026 en noemt de suggesties van Horner, zoals het terugschakelen op het rechte stuk om de batterij op te laden, "doemdenken". Hij benadrukt dat de ontwikkeling van het chassis grote veranderingen met zich mee zal brengen en dat het geschetste scenario geen echt risico vormt. Wolff gelooft dat er haalbare oplossingen zullen worden gevonden om te voorkomen dat coureurs daadwerkelijk moeten terugschakelen. Hij benadrukt dat de Formule 1 altijd innovatief is geweest en zal blijven, en dat er geen reden is om aan te nemen dat dit in de toekomst anders zal zijn.

Conclusie
Toto Wolff is van mening dat de regelwijziging die Red Bull Racing wil afdwingen voor het motorreglement van 2026 geen kans van slagen heeft. Hij denkt dat Christian Horner mogelijk bezorgd is over het eigen motorenproject van Red Bull. Wolff gelooft dat de reglementen niet meer zullen veranderen, aangezien alle autofabrikanten betrokken waren bij de ontwikkeling ervan. Hij benadrukt het belang van innovatie in de Formule 1 en is optimistisch over de vooruitzichten voor de sport in 2026. Volgens Wolff is er geen noodzaak voor coureurs om daadwerkelijk te terugschakelen op het rechte stuk om de batterij op te laden, omdat er voldoende ruimte is voor haalbare oplossingen die het wiel-aan-wiel racen niet zullen beïnvloeden.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;