9 reacties | 1125x gelezen
30-06-2023 15:01
ewald | Het Grand Prix-weekend van Oostenrijk is van start gegaan met een sterke prestatie van Max Verstappen. De Nederlandse coureur liet zowel op de harde als de mediumband een indrukwekkende snelheid zien en behaalde de snelste tijd in de eerste vrije trainingssessie. Echter, de concurrentie van Ferrari, Mercedes en zijn eigen teamgenoot lijkt ook competitief te zijn. Hoewel Verstappen momenteel aan de top staat, zal de strijd om de poleposition later vanmiddag plaatsvinden tijdens de kwalificatie.
Bron: Formule1nieuws
De eerste vrije trainingssessie verliep over het algemeen rustig, met slechts enkele kleine foutjes. Aangezien dit de enige trainingssessie van het weekend was, maakten de teams gebruik van deze gelegenheid om lange runs en kwalificatiesimulaties uit te voeren. Het Grand Prix-weekend van Oostenrijk belooft een spannende race te worden, aangezien het nieuwe sprintraceformat wordt geïntroduceerd. Dit format, dat eerder werd toegepast tijdens de GP van Azerbeidzjan, betekent dat er slechts één trainingssessie plaatsvindt, waardoor de teams beperkte tijd hebben om hun auto's optimaal af te stellen.
Ondanks de beperkte tijd om de auto's af te stellen, hebben verschillende teams belangrijke updates meegenomen naar Oostenrijk in de zoektocht naar meer snelheid en een goede afstelling. De zonnige omstandigheden boden perfecte rijomstandigheden tijdens de vrije trainingssessie, wat naar verwachting ook representatief zal zijn voor de sprintrace en de hoofdrace. Onder toeziend oog van vele Oranjefans gingen bijna alle auto's direct de baan op. Alleen de wagens van het Williams-team lieten even op zich wachten.
Max Verstappen, die als eerste de baan opging, zette al snel een snelle tijd neer op de harde band. Zijn teamgenoot Sergio Perez, die aangaf niet helemaal fit te zijn, dook in zijn eerste run zelfs onder de tijd van Verstappen. De strijd om de snelste tijd tussen de Red Bull-coureurs en hun concurrenten van Mercedes en Ferrari was intens. Zowel de Mercedes- als Ferrari-coureurs reden ook op de harde band en wisselden regelmatig van positie in de ranglijst.
Op de korte baan, waar meer dan 70% van de tijd volgas wordt gereden, waren de tijden aan het begin van de sessie erg dicht bij elkaar. Fernando Alonso en Lewis Hamilton mengden zich na tien minuten in de strijd om de snelste tijd. Alonso behaalde de snelste tijd op de mediumband, gevolgd door Hamilton op een paar duizendsten van een seconde. Voor Aston Martin was deze sessie belangrijk, omdat ze de updates van de vorige race verder wilden optimaliseren. Ook Ferrari en McLaren werkten gestaag aan hun programma's, hoewel ze iets langzamer waren dan de topteams. Ferrari introduceerde de langverwachte nieuwe vloer, terwijl McLaren een bijna volledig nieuwe auto heeft meegenomen voor Lando Norris. De Britse renstal gebruikte flowvis-verf om de luchtstromen over de MCL60 in kaart te brengen. Ook bij Williams kwam de speciale verf tevoorschijn. Logan Sargeant ontving voor dit weekend hetzelfde pakket updates als Alexander Albon in Canada.
Halverwege de training keerden ongeveer de helft van de coureurs terug naar de pitstraat. Verstappen vroeg bij het ingaan van de pits om een controle van zijn vloer, omdat hij dacht dat er iets los hing. Terwijl de andere teams in de pitstraat werkten aan de afstelling van hun auto's, hadden de coureurs die nog op de baan waren meer ruimte om hun snelle ronden te rijden. Hamilton profiteerde hiervan en behaalde de snelste tijd. Na ruim twintig minuten waren alleen de Williams-coureurs nog op de baan, terwijl de andere teams hun focus verlegden naar de setup in de pitstraat.
Met nog een halfuur te gaan, gingen de meeste coureurs weer de baan op om longruns te doen op zowel de harde als de mediumbanden. Tijdsverbeteringen bleven echter uit, omdat de teams zich concentreerden op het verzamelen van data en het testen van de auto's over een langere periode. Opvallend was dat de Mercedessen er goed uitzagen tijdens de longruns. In de drukte nam de frustratie bij sommige coureurs toe door verkeer dat in de weg zat. Bovendien waren er veel kleine foutjes te bespeuren, met name in de lastige derde bocht en de laatste bochtencombinatie.
Halverwege de sessie stond Hamilton bovenaan, gevolgd door Verstappen, Alonso, Perez, Albon en Stroll. Daarachter voltooiden Tsunoda, Ocon, Bottas en Norris de top tien. Met nog twintig minuten te gaan, keerde de rust terug op de baan. Normaal gesproken hebben de teams drie uur de tijd om de auto's af te stellen voor het raceweekend, maar dit weekend hebben ze slechts een uur gekregen. Desondanks werkten alle teams gestructureerd en actief aan hun programma's, waarbij ze geluk hadden met de ideale omstandigheden en een sessie zonder onderbrekingen.
Naarmate de sessie naar het einde liep, begonnen de coureurs geleidelijk aan kwalificatiesimulaties uit te voeren in voorbereiding op de kwalificatiesessie later op de dag. De Ferrari's kwamen plotseling naar voren en domineerden de top van de tijdenlijst. Charles Leclerc behaalde de snelste tijd op de mediumband, op de voet gevolgd door Sergio Perez, die echter op dezelfde band reed. Verstappen reed op de gele gemarkeerde band en veroverde vervolgens de snelste tijd. Carlos Sainz meldde zich ook met de zachte band en ontnam Verstappen de eerste plaats. Het was een spannende strijd aan de top en met nog enkele minuten te gaan, deden de meeste coureurs een laatste poging om hun tijd te verbeteren. Het vinden van ruimte voor een snelle ronde bleek echter een uitdaging op de korte en drukke baan, wat een waarschuwing is voor de kwalificatie later.
Toen de vlag viel, stonden zowel de Ferrari's als de Red Bulls bovenaan de tijdenlijst. Verstappen behaalde op het laatste moment de snelste tijd, gevolgd door Sainz en Leclerc. Hamilton, Perez, Stroll, Magnussen, Alonso, Russell en Zhou completeerden de top tien. De sessie werd afgesloten met proefstarts op het rechte stuk. Op basis van snelheid lijken Ferrari en Mercedes goed mee te kunnen met Red Bull, wat veelbelovend is voor de kwalificatie die om 17:00 uur van start gaat.
???? CLASSIFICATION (60/60 MINS) ????
— Formula 1 (@F1) June 30, 2023
Here's how we're shaping up ahead of qualifying...#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/6dTQBl6Q2X
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties