9 reacties | 1580x gelezen
21-12-2022 11:29
| Daniel Ricciardo vertelt openhartig over zijn tijd bij McLaren dit F1-seizoen.
Bron: Formule1nieuws.nl
De Australische F1-coureur Daniel Ricciardo stapte in 2021 over van Renault naar McLaren. Daarbij hopende dat hij het Woking-team weer betere resultaten kon geven. Hoewel hij dat doel even bereikte door de Italiaanse Grand Prix te winnen in zijn eerste seizoen bij het team, bleek het één van de weinige hoogtepunten te zijn. Sterker nog, zijn jongere teamgenoot Lando Norris wist zich consequent te kwalificeren en hem te verslaan. Het resultaat is dat voor aankomend seizoen de Formule 1-coureur door McLaren is gedropt, ten gunste van landgenoot Oscar Piastri, een F3- en F2-kampioen.
Ricciardo legt aan de presentator van podcast ‘Beyond The Grid’, Tom Clarkson, uit wat volgens hem de oorzaak is van zijn problemen bij McLaren: “Ik denk dat we het aan beide kanten moeilijk hadden. In termen van het team, dat probeerde te begrijpen waar het aan lag en hoe het vervolgens kon worden bijgewerkt en verbeterd. Maar van mijn kant heb ik ook zoiets van: 'Oké, ik ben niet perfect. Natuurlijk heb ik wat zwakke punten, maar deze auto legt er toevallig een paar bloot.'
De Australiër beschreef verder een algemeen gebrek aan "gevoel" en "feedback" achter het stuur. Met name viel hij over het sturen in de bochten:
“Daar begint het allemaal. Als je worstelt met een bocht bij de uitgang, is het normaal gesproken het resultaat van wat er in de bocht is gebeurd en wat je in een moeilijke positie brengt bij de uitgang. De meeste moeilijkheden beginnen bij de ingang. Misschien niet alle, maar de meeste”, zei Ricciardo, die in 2023 weer bij Red Bull zal komen in een derde coureursrol.
Ricciardo voegde wel eraan toe dat, ondanks de door FIA opgelegde nieuwe technische regels in 2022, waaronder een overstap naar aerodynamica met grondeffect en een herziene carrosserie met grotere wielen, zijn worstelingen dit jaar eigenlijk hetzelfde waren als het jaar ervoor: “Ik zou eerlijk gezegd alles kunnen terugdraaien en gewoon kunnen zeggen dat het aan vertrouwen ligt, want ik mis dat extra beetje gevoel met de auto om tot het uiterste te gaan. Weten wat ik ga krijgen.” Hij gaat verder: “Helaas waren er dit jaar maar heel weinig ronden waar ik over de streep kwam met: 'Dat was een goede ronde!'”
Ricciardo wees ook op een aanzienlijk upgradepakket dat McLaren meebracht naar de Grand Prix van Spanje, waaronder veranderingen aan de voor- en achtervleugels, ophanging, vloer, sidepods, motorkap, diffusor en meer: "We hadden updates rond Barcelona. Toen begon ik nog meer te worstelen. Ik weet niet of dat toeval was, maar het gat [naar Norris"> begon weer groter te worden”, legde de 33-jarige uit. “Tot dan toe had ik het gevoel dat ik altijd binnen een tiende of twee van Lando was. “
Eigenlijk kan Ricciardo zijn vinger niet goed op de zere plek leggen en zegt: “Ik vraag me een beetje af, zijn we onderweg gewoon verdwaald?". Hij wil geen duidelijke verwijten maken aan het adres van McLaren. Ook durft hij geen hand in eigen boezem te steken of hij weet werkelijk niet waar het aan lag. Gezien de wijze waarop hij verder vertelt "Begon ik toen te hard mijn best te doen? Probeerden we het te hard te engineeren en weg te komen van, laten we zeggen, mijn sterke punten? Probeerden we de auto op een bepaalde manier te besturen, [wat"> misschien een zwakte voor mij was en iets dat ik niet echt kon vatten? Ik weet het niet, het is: interessant.” Zijn conclusie over zijn tijd bij McLaren is:
"Maar, laten we zeggen, ik heb niet vaak genoeg een manier gevonden om één te worden met deze auto.'
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties